Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Utrolig oppdrag: Robotsonde innhenter farlig asteroide

Forestill deg at du kjører i 130 km/t på motorveien, og underveis skal strekke ut armen og treffe en knappenål. Det er det OSIRIS­-REx skal prestere. Sonden ankommer asteroiden Bennu 3. desember, og det er første gang en sonde skal ta en prøve fra en asteroide – og det skjer i 100.000 km/t.

Henning Dalhoff

Som en syklist som skal forsøke å gripe en liten vannflaske, nærmer romfartøyet OSIRIS-REx seg asteroiden Bennu – men farten er på 100.000 km/t.

En robotarm strekker seg ut under fartøyet og streifer den støvete overflaten. Fem sekunder senere har fartøyet snappet til seg en prøve.

1. desember når OSIRIS-REx frem til målet, asteroiden Bennu. Det blir første gang den amerikanske romfartsorganisasjonen, NASA, skal besøke en asteroide og ta med seg en bit av den hjem.

Målet er å forsyne astronomer med en prøve fra en av de over 19.000 asteroidene som går i bane faretruende tett på jorden.

Dette prosjektet skal gi astronomene et klart bilde av slike asteroider og de mange banene de går i, slik at vi kan være forberedt på katastrofale kollisjoner.

Sonde finstuderer Bennu i et år

OSIRIS-REx er den tredje romferden i NASAs New Frontiers-program, som også omfatter New Horizons-sonden som dro til Pluto og Juno, som dro til Jupiter.

Målet er å utforske spesifikke deler solsystemet for å gi svar på astronomenes grunnleggende spørsmål om hvordan det har oppstått, hvordan det har utvikler seg, og hva som vil skje med det i framtiden.

OSIRIS-REx ble skutt opp i 2016. Den har gått i bane rundt sola i et år, før den vendte tilbake til jorda, som ga den en dytt, slik at den om seg ut mot banen til Bennu.

OSIRIS-REx

Sonde veier like mye som en bil

OSIRIS-REx måler 2,72 ganger 3,1 meter og veier 1529 kilo. Det er som en stor personbil.

Robotsonden ankommer til Bennus bane på samme tid og sted som asteroiden, men legger seg litt foran den.

Asteroiden beveger seg med omkring 100.000 km/t, og robotsonden skal fly i formasjon med Bennu i et år. Fra fem kilometers avstand skal den bruke sine avanserte måleinstrumenter for å finstudere og kartlegge asteroiden.

Sonde kopierer kometjeger

OSIRIS-REx er formet som en terning og måler omkring tre meter på hver side. Den har arvet en del av sin grunnleggende konstruksjon fra sonden Stardust, som i 2006 sendte en kometprøve tilbake til jorden.

Instrumentene omfatter blant annet tre avanserte kameraer som filmer Bennu både på avstand og tett på, en høydemåler som skaper et topografisk kart over overflaten, og et sett spektrometre som kartlegger forekomsten av mineraler og diverse organiske materialer på asteroiden.

Avansert verktøy får prøven i hus

En tre meter lang robotarm er et av de viktigste verktøyene om bord på robotsonden OSIRIS-REx. Sammen med avanserte måleinstrumenter og en varmebeskyttet kapsel skal armen sørge for å hente en jordprøve på asteroiden Bennu og bringe den trygt hjem til jorden.