Raketten med Lucy affyres

Sonde drar på historisk asteroidejakt

Lucy er underveis på en historisk reise mot asteroider som forskere kaller fossiler fordi de kan avsløre hvordan solsystemet ble født.

United Launch Alliance

1. Kamera skal knipse asteroider

L'Ralph
© NASA/Goddard/Barbara Lambert/Desiree Stover

Forskere installerer L’Ralph, som skal ta bilder av hele åtte asteroider som befinner seg i asteroidebeltet og i Jupiters bane. L’Ralph tar bilder i både synlig og infrarødt lys. Bildene skal avsløre is, organisk materiale og mineraler på asteroidenes overflate.

2. Solpaneler folder seg ut

Rumsonden Lucys solpaneler
© Lockheed Martin

Lucys solpaneler er presset sammen som to ti centimeter tykke vifter under oppskytingen, men når panelene blir foldet ut – som her under en test –, har de en diameter på 7,3 meter hver. Panelene skal gjøre om solstråler til 500 watt strøm, noe som omtrent svarer til det en vaskemaskin bruker.

3. Radiobølger sender bilder til jorden

Rumsonden Lucys antenne
© Lockheed Martin

Antennen på 2 meter i diameter skal sende bilder av asteroider tilbake til jorden, men skal også beskyte asteroidene med radiobølger og fange opp de reflekterte bølgene. Bølgelengden blir strukket eller presset sammen av asteroidenes tyngdekraft. Dermed kan forskerne anslå hver asteroides masse.

4. Ingeniører tester sonden grundig