Siste utkall til det ytre solsystemet

Tre kloder i utkanten av solsystemets er hete kandidater når det handler om å finne vann – og dermed kanskje liv. Nå vil Nasa ut å skaffe bevisene, men det haster med avreisen. Om ti år kan ikke Jupiter lenger gi sondene den viktige dytten på den milliarder av kilometer lange reise.

Claus Lunau

Et metallisk kjempeinsekt hopper over Tritons issprekker i fem kilometer lange sprang. Underveis skyfler roboten opp nitrogenis fra overflaten og bruker det som drivstoff i rakettmotoren sin. Tidspunktet er 2040-tallet, og «hopperens» oppgave er å finne spor etter det livet som astronomene mistenker befinner seg på Neptuns største måne.

Hvert tiende år bestemmer Nasa hvilke prosjekter organisasjonen skal bruke tusenvis av ingeniørtimer og en stor del av budsjettet på å realisere.

Neste utgave av Nasas store ønskeliste, den såkalte Planetary Science Decadal Survey, gjelder tiåret 2023–2032, og en av drømmereisene på listen er Neptune Odyssey, der den særpregede robotlanderen Triton Hopper inngår.

Neptune Odyssey er en såkalt flaggskipprosjekt, de mest ambisiøse romreisene som typisk har en pris på to–tre milliarder dollar og krever nyskapende tekniske løsninger både når det gjelder rakettmotorer og rovere.

Roboten Triton Hopper skal bevege seg rundt på Neptuns måne Triton i fem kilometer lange sprang.

© Claus Lunau

Men det er ikke sikkert Neptune Odyssey blir gjennomført. Prosjektet konkurrerer nemlig med to andre like dristige reiser:

Sonden Orbilander, som skal gå i bane rundt Saturn-månen Enceladus og lande på overflaten, noe ingen romfartøy tidligere har gjort, og sonen Persephone, som skal helt ut til Pluto og som det første romfartøyet gå i bane om dvergplaneten og månen Charon.

Oppdragene er ikke bare krevende – det haster også mer enn vanlig med å komme av gårde.

De enorme avstandene ut til solsystemets ytre planeter betyr nemlig at sondene er avhengige av en dytt fra Jupiters enorme tyngdekraft. Men fra begynnelsen av 2030-tallet vil Jupiter være feilplassert i forhold til reisemålene.

Hvis Nasa ikke klarer å få sendt av sted sondene til det ytre solsystemet i løpet av de neste ti år ene, vil det derfor gå et tiår til før det er realistisk å prøve igjen.

Måner har kanskje et hav med fisk

Felles for alle de tre drømmereiser er at de skal jakte på de endelige bevisene for liv på andre kloder i solsystemet.

Selv om det bare finnes golde gasskjemper og isplaneter i den fjerneste avdelingen av vår planetariske bakgård, har sonder for lengst avslørt at noen av klodenes isdekkede måner kan være hjemsted for liv.

Saturnmånen Enceladus, Neptuns måne Triton og dvergplaneten Pluto er de reisemålene Nasa drømmer om å sende store sonder til i det kommende tiåret. Men prisen er høy, og alle de tre reisene kan ikke bli realisert.

Landing på Enceladus

Saturn-månen er en av de heteste kandidatene når det handler om å finne liv på fremmede kloder. Sonden Orbilander skal både gå i bane rundt og lande på Enceladus.

• Sonde: Orbilander
  • Avstand: 1,27 milliarder kilometer
  • Reisetid: ca. 11 år
  • Pris: 2,5 milliarder dollar
  • Senest besøkt: Cassini, 2015

Hoppetur på Triton

Neptuns største måne, Triton, gjemmer kanskje på et hav under overflaten der det kan være liv. Neptune Odyssey-sonden skal plassere en hoppende robot på Triton.

• Sonde: Neptune Odyssey
  • Avstand: 4,4 milliarder kilometer
  • Reisetid: ca. 16 år
  • Pris: 3,4 milliarder dollar
  • Senest besøkt: Voyager 2, 1989
© SwRI/JHUAPL/NASA

Bane rundt Pluto

New Horizons-sondens forbiflyvning har avslørt overbevisende tegn på et hav under isen på Pluto. Persephone-sonden skal sendes i bane rundt dvergplaneten.

• Sonde: Persephone
  • Avstand: 7,5 milliarder kilometer
  • Reisetid: ca. 26 år
  • Pris: 3,0 milliarder dollar
  • Senest besøkt: New Horizons, 2015

Saturns måne Enceladus og Neptuns måne Triton gjemmer sannsynligvis på enorme hav under overflaten, og det samme gjelder dvergplaneten Pluto. Dermed rommer de kanskje også liv i form av mikroorganismer eller til og med fisk og større havdyr.

Fortsatt er det ingen som vet hvordan organismene på disse stedene kan se ut, men fordi betingelsene kanskje minner om havene på jorden, er det håp om å finne liv.

Tyngdekraft virker som katapult

Astronomene har imidlertid svært lite data til å underbygge mistanken om liv, for på grunn av de store reiseavstandene har gass- og iskjempene bare hatt noen få besøk.

Avstanden mellom planetene vokser eksponentielt når man beveger seg utover i solsystemet – de ytterste planetene er mye lengre fra hverandre enn de innerste. Den fjerneste planeten, Neptun, er 30 ganger lengre fra solen enn jorden er.

Så lange reiser krever ikke bare enorm tålmodighet – fra de første ingeniørtegningene til ankomsten ved reisemålet. De krever også at planetene står i den riktige posisjonen i forhold til hverandre.

For å spare drivstoff og dermed vekt utnytter astronomene nemlig et prinsipp som kalles gravity assist – tyngdekraftslynge. Sonden tar en sving rundt en planet og utnytter tyngdekraften til å bli slynget videre ut i verdensrommet med høyere hastighet.

Prinsippet ble tenkt ut av den amerikanske matematikeren Michael Minovitch i 1961 og første gang testet i 1973, da romsonden Pioneer 10 passerte Jupiter og brukte gasskjempens tyngdekraft til å øke hastigheten fra 52 000 til 132 000 km/t.

🎬 SE VIDEO: Planetenes tyngdekraft setter fart på sonden

På slutten av 1970-tallet utnyttet Voyager-sondene også en spesiell posisjon himmellegemene sto i for å bli skutt ut forbi de fire store gassplanetene i det ytre solsystemet. Voyager 1 og 2 er fortsatt aktive og har i dag nådd så langt fra jorden at de har krysset den såkalte heliosfæren – den grensen der solens stråling ikke lenger har noen innflytelse.

De to sondene rakk å levere banebrytende bilder og målinger av solsystemets fire ytterste planeter, men etterlot også astronomene med mange ubesvarte spørsmål om disse gass- og iskjempene.

Denne gangen har astronomene det svært det travelt med å få prosjektene på plass, for fra begynnelsen av 2030-tallet befinner Jupiter seg i en posisjon der den ikke lenger kan slynge sonder i retning mot Saturn, Neptun eller Pluto.

Det blir ikke umulig å sende sonder til det ytre solsystemet, men uten den ekstra dytten fra Jupiter vil rakettene måtte levere mye mer kraft selv. Derfor vil astronomene gjerne av sted før Jupiter-vinduet lukker seg.

Neptun har stjålet månen sin

Mest forsømt av solsystemets planeter er iskjempene Uranus og Neptun, som ikke har blitt besøkt av et romfartøy siden Voyager 2-sonden fløy forbi i 1986 og 1989.

Det er god grunn til å studere den delen av solsystemet nærmere, mener astronomer. Ikke minst Neptun-månen Triton er bemerkelsesverdig, av flere årsaker.

Når Neptune Odyssey-sonden ankommer til Triton i 2040, skal en usedvanlig rover plasseres på overflaten av Neptuns måne. Hopperen skal utforske månen i flere kilometer lange sprang og samle opp drivstoff underveis.

1. Robotarm skyfler opp drivstoff fra overflaten

Triton Hopper er forsynt med en robotarm som med en liten skuffe kan plukke opp klumper av nitrogenis fra Tritons overflate. Nitrogen er et vanlig drivstoff til mindre rakettdyser på romfartøy.

2. Drivstofftank oppbevarer smeltet nitrogen-is

Den kalde nitrogen-isen varmes først opp av en radioaktiv energikilde, en såkalt radioisotope thermoelectric generator, som kan levere både varme og strøm. Etter smelting oppbevares nitrogenet i en drivstofftank.

3. Rakettdyser sparker fra og bremser

Nitrogenet driver de små rakettmotorene som får Triton Hopper opp i luften og bremser ned før landing. Den lave tyngdekraften på Triton gjør det mulig å hoppe 1 kilometer opp for å fotografere og måle innholdet i geysirene.

4. Fleksible bein gjør landingen myk

Landingsunderstellet består av tre sett bein som absorberer støtet fra landingen etter hvert sprang. Hopperen vil kunne utforske Triton fra ekvator til sørpolens geysirer to–tre ganger raskere enn en tradisjonell rover.

For det første er forskerne sikre på at månen opprinnelig har tilhørt det såkalte Kuiperbeltet, ringen av islegemer som omgir solsystemet og også er hjemsted for Pluto. Men på et tidspunkt klarte Neptun, ved hjelp av sin tyngdekraft, å «stjele» Triton fra Kuiperbeltet og bringe den inn i en særpreget bane rundt planeten som skiller seg fra andre måner i solsystemet.

Mens andre måner typisk går i bane rundt planeten langs ekvator, ligger Tritons bane forskjøvet med 23 grader. Det forteller astronomene at Triton ikke alltid har hørt til Neptun og fortsatt er i ferd med å falle helt på plass banen rundt planeten.

23 grader på skrå i forhold til Neptuns ekvator går banen til den sære månen Triton.

Triton er dessuten ganske stor. Den er større enn dvergplaneten Pluto, og hvis man fjernet Neptun, ville månen være stor nok til å bli betraktet som en planet.

Geysirer sender ut mørkt materiale

Men de spesielle trekkene ved månen stopper ikke her, for Tritons overflate av nitrogen-is gjennombores på sørpolen av mørke geysirer som sprøyter ut mørkt materiale på overflaten.

De karakteristiske mørke flekkene oppdaget astronomene allerede på de bildene Voyager 2 sendte hjem for mer enn tre tiår siden, og det er fortsatt et mysterium hva de inneholder og hvilke prosesser som driver dem.

Tritons overflate av nitrogen-is gjennombores på sørpolen av mørke geysirer, viser bilder fra Voyager 2-sonden. Men hva geysirene inneholder, og hva som driver dem, er fortsatt en gåte.