Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ny marsrover skal lete etter liv

Den neste marsroveren til Nasa skal samle inn prøver som skal fraktes tilbake til jorda. De kan kanskje avsløre om det har vært liv på den røde planeten.

NASA/JPL-Caltech/MSSS/JHU-APL & Shutterstock

Nå er det avgjort hvor Nasas neste marsrover skal lande, når den ankommer den røde planeten i 2021.

Det blir i Jezerokrateret, der det både er gammel sjøbunn og et uttørket elvedelta.

© NASA/JPL-Caltech/MSSS/JHU-APL & Shutterstock

Krater er et opplagt sted å lete

For fire milliarder år siden var krateret halvveis fylt med vann, og langs den gamle bredden er det oppdaget en ring av karbonat.

Tilsvarende avleiringer på jorda er ofte hjemsted for stromatolitter, som er fossile matter av bakterier.

Hvis det har vært mikrober på Mars da den var en våt planet, er det opplagt å lete etter spor av dem nettopp her.

Roveren blir et rullende laboratorium

Som forgjengerne blir Mars-roveren 2020 spekket med måleinstrumenter som samler data på stedet. En ekstra oppgave blir å samle et depot av boreprøver som skal hentes senere.

© NASA/JPL-Caltech/MSSS/JHU-APL & Shutterstock

Prøver hentes hjem senere

Marsroveren skal både analysere avleiringene med sine medbrakte instrumenter og samle inn prøver.

Til det formålet er den utstyrt med en robotarm som skal bore ut prøvene og pakke dem i små sylindre. Roveren har med seg en beholder som har plass til om lag 20 sylindre, som kan inneholde én prøve hver.

Planen er at roveren skal deponere beholderen slik at den kan hentes av et senere prosjekt.

En robotarm løser oppgaven med å samle inn støvprøver og borekjerner (venstre), pakke dem i små sylindre (midten) og samle dem i en beholder (høyre) som skal deponeres.

Neste stopp: Midway

Roveren er designet for å være i funksjon i om lag to år, men hvis alt går bra, kan prosjektet forlenges.

Forskerne håper roveren vil kunne forsere kanten av Jezerokrateret og kjøre videre til et sted som kalles Midway, som ligger 25 kilometer unna.

Midway er interessant fordi det er observert bergarter som er dannet under overflaten her. Forskerne mener at de inneholder avleiringer fra mineralholdige kilder. Kanskje har kildene gitt næring til organismer som har levd beskyttet under overflaten.