Omkring en time etter solnedgang, lørdag kl. 21:22, vil et voldsomt lys fra en ildsprutende 70 meter høy rakett avbryte mørket og stillheten.
Det er da romferden som kalles SpaceX Demo-2 etter planen blir satt i gang. Og det er da Falcon 9-raketten med den bemannede romkapselen Crew Dragon på toppen vil dundre mot Den internasjonale romstasjonen ISS.
Oppskytingen har allerede skrevet seg inn i romfartshistorien: Det er nemlig første gang siden 2011 et bemannet romfartøy letter fra amerikansk jord.

Behnken og Hurley har enormt ansvar
De to astronautene om bord – Bob Behnken og Doug Hurley – er hovedpersonene for romferden. De skal gjennomføre en trygg reise til og fra romstasjonen: Fra launch til docking til landing.
Et annet viktig formål er å installere nye batterier i ISS, som vil ankomme med romfartøyet H-II Transfer Vehicle-9 fra den japanske romorganisasjonen Japan Aerospace Exploration Agency, JAXA.
Crew Dragon vil dagen etter oppskytingen bli koblet til romstasjonen, og Behnken og Hurley skal tilbringe de neste 2–3 månedene der, før de igjen setter kursen mot jorden.
Romferden skal avvikles med en såkalt fallskjermlanding i Atlanterhavet øst for Florida.
Hvis alt går som planlagt, blir Demo-2-ferden den første i en rekke oppskytinger til ISS.
Et nytt kapittel for USA kan snart begynne
Demo-2-ferden er den siste puslespillbrikken i en lang kjede av tester og flere år med forberedelser.
Brikken skal falle på plass før Nasas besetningsprogram Commercial Crew Program kan godkjenne romkapselen Crew Dragon for operasjonelle, langvarige romreiser til romstasjonen.
Sertifiseringen kan altså bli en milepæl for Nasa og SpaceX. Den vil nemlig innebære at USA får enda bedre vilkår for å besøke ISS framover.
Dragen flyr med et forkullet skjold

Varmeskjoldet til Crew Dragon, utviklet av SpaceX, er laget fra ett stykke av materialet PICA-X. Det er utviklet for å smelte under nedstigningen i atmosfæren og dermed ta mye av varmen med seg.
Men når det ytterste laget av skjoldet forkulles, endres materialets egenskaper, og på samme måte som romfergens fliser blir det ekstremt isolerende og beskytter dermed kapselen mot varmen.
Dessuten kan Crew Dragon-kapselen også bringes i sikkerhet hvis løfteraketten under den plutselig skulle eksplodere. Plassert i kapselens yttervegger sitter 18 rakettmotorer som kan starte på brøkdelen av et sekund og skyte kapselen vekk fra raketten med 160 km/t i løpet av 1,2 sekunder.
Motorene bruker såkalte hypergolske kjemikalier som antenner spontant når de kommer i kontakt med hverandre, slik at astronautene kan stole på at de alltid vil starte.
CrewDragon bestod en viktig prøve da den – uten mennesker om bord – ble sendt opp 2. mars 2019 og koblet seg automatisk til ISS bare et døgn senere. Nesten en uke senere landet kapselen i Atlanterhavet etter å ha klart turen ned gjennom atmosfæren uten problemer.
3, 2, 1 ... Se oppskytingen her
Hvis du sitter som på nåler over oppskytingen, kan du livestreame den historiske oppskytingen med lenken under.
SE RAKETTEN FALCON-9 OG ROMKAPSELEN CREW DRAGON SKRIVE HISTORIE
Og hvis du ikke kan vente, kan du bruke lenken under til å ta et smugtitt på hvordan Nasa og SpaceX forestiller seg at ferden kommer til å forløpe.