Månebase

Nasa vil bygge atomreaktor på månen

Den amerikanske romorganisasjonen har nylig satt i gang en konkurranse om hvem som kan levere den beste atomreaktorløsningen på månen før 2030. Den nye energikilden skal hjelpe med framtidige romreiser.

ICON/SEArch+

Drømmen om en koloni på månen kommer nærmere. Forskere har klart å få planter til å spire i månejord som både kan levere mat og oksygen, og det skal også bores etter vann i løpet av de neste par årene.

Samtidig jobber Nokia med en 4G-løsning på månen. Men hvor skal strømmen komme fra?

Den løsningen jobber den amerikanske romorganisasjonen Nasa med. De vil plassere en atomreaktor 384 400 kilometer fra jorden. Mer presist på jordens eneste naturlige satellitt: månen.

Kraftverket skal stå klart allerede før 2030.

NASA-illustration af en fissionsreaktor på Månen.

Nasa vil installere en atomreaktor på månen før 2030. Håpet er at jordens naturlige satellitt vil fungere som drivstoffstasjon til framtidige romreiser. Bildet ovenfor er en illustrasjon av en såkalt fisjonsreaktor.

Nasa trenger stabil energikilde

Selv om solpaneler faktisk kunne være en løsning for å utvinne energi på månen, en løsning som fungerer for rovere, trenger en månebase en stor mengde energi som er kontinuerlig og stabil.

Nasa har allerede valgt ut tre forslag til designkonsepter av en såkalt fisjonsreaktor som skal være klar til oppskyting før utgangen av dette tiåret.

«Å utvikle disse tidlige designene kan hjelpe oss med å danne grunnlaget for vårt langsiktige menneskelige nærvær på andre verdener», forteller Jim Reuter som er administrator for Nasas Space Technology Mission Directorate.

fissionsreaktor månen

Nasa og det amerikanske energidepartementet har valgt ut tre designkonseptforslag til en fisjonsreaktor.

Slik virker en fisjonsreaktor

En atomfisjonsreaktor utnytter den energien som frigjøres ved spaltingen av atomkjerner som uran.

Fisjon skapes ved at det skytes nøytroner inn i grunnstoffet uran-235, som kan opprettholde en atomkjedereaksjon.

I motsetning til andre energikilder kan fisjonsreaktorer alltid levere strøm og plasseres i mørke, kjølige hjørner av for eksempel månens overflate.

Første tester allerede i 2025

«Fission Surface Power-prosjektet er et svært realistisk første skritt i retning av at USA etablerer kjernekraft på månen», forteller John Wagner, direktør for Idaho National Laboratory.

Det er de tre amerikanske bedriftene Lockheed Martin, Westinghouse og IX som har fått fem millioner dollar hver til å levere den beste atomreaktoren.

Som en del av Nasas store måne-program, Artemis, skal astronauter teste mulighetene for de tre designene ved den første bemannede månelandingen siden 1972, som etter planen senest skal skyte av gårde i 2025.

Drivstoff til framtidige romreiser

Planen er at atomreaktoren skal produsere 40 kW og holde i minst 10 år. Og håpet er at framtidige kraftverk kan danne grunnlaget for et mer permanent nærvær av mennesker på månen.

Dessuten håper Nasa at slike kraftverk kan levere drivstoff til langvarige reiser ut i verdensrommet.

«Rikelige mengder energi er nøkkelen til framtidig romutforskning», forklarer Jim Reuter.

Detaljer om de enkelte designforslagene har fortsatt ikke blitt offentliggjort.