Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

I 13 år har Cassini undersøkt Saturn og dens måner. Nå er det snart slutt.

Universet - Romfart

Nasa sier farvel til Cassini med et brak

Siden 2004 har Cassini-sonden fôret oss med data og bilder fra solsystemets nest største planet, Saturn og månene som går i bane rundt giganten. Nå er det snart slutt. Men det siste oppdraget blir spektakulært.

Onsdag 26. april sender Nasa en gammel og trofast venn mot sin endelige skjebne.

Nesten 20 år etter at Cassini-Huygens-sonden ­– også kjent som Cassini – ble sendt mot Saturn, er oppdraget ferdig. Verneplikten er utført, og sonden går sin død i møte.

Men det blir ikke en stille død. Cassini avslutter med et brak.

Nasa har laget en hyllestvideo til Cassini, som viser hvordan sonden skal dø.

Gravde sin egen grav

Det atomdrevne fartøyet forlot jorda i 1997 og nådde fram til Saturn i 2004. Siden har den levert et vell av data fra både gasskjempen med ringene og planetens mange måner.

Blant sondens mest spektakulære oppdagelser er beviset på et varmt og flytende saltvannshav under den stivfrosne overflaten til månen Enceladus. Men det er samtidig også denne oppdagelse som har dødsdømt sonden.

Cassini har etter mange år i verdensrommet etter hvert brukt opp reservene av drivstoff, og Nasa frykter at fartøyet kan kollidere med Enceladus. De jordiske mikroorganismene sonden har med seg, vil kunne forstyrre og forurense liv som eventuelt kan eksistere i det underjordiske havet.

22 indre og vekk me’n

Derfor velger Nasa å avslutte prosjektet før tiden. De siste restene av drivstoff skal brukes til å endre kurs, slik at sonden kommer inn mellom Saturns overflate og ringene rundt planeten.

Her skal sonden foreta 22 rundturer rundt gasskjempen, før den brenner opp i planetens atmosfære den 15. september.

Men før sin død leverer den forhåpentligvis data og bilder fra dette fortsatt uutforskede området.