Nasa finner forsvunnet romfartøy rundt månen

I åtte år har ingen hatt kontakt med et lite indisk romfartøy. Men nå har Nasa fanget opp signaler fra den forsvunne sonden.

© Indian Space Research Organisation

Etter åtte års radiotaushet har Nasa funnet et forsvunnet indisk romfartøy.

Og den amerikanske romfartsorganisasjonen kunne formidle den gledelige nyheten til de bekymrede foreldrene – den indiske romfartsorganisasjonen ISRO.

Fartøyet Chandrayaan-1 forlot jorda i 2008 for å gå i bane rundt månen. Men siden august 2009 har ingen hørt fra det.

På størrelse med en liten bil

Sonden måler 1,5 x 1,5 m og veier 1380 kilo. Å finne et objekt på den størrelsen, i bane rundt månen, er som å finne en nål i en høystakk.

Månens gjenskinn har gjort det umulig å se fartøyet med optiske teleskoper.

Radar fant fartøyet

Nasa har derfor gjort bruk av en ny radarteknikk til å finne det lille indiske fartøyet.

De sendte mikrobølger fra sin 70 m store antenne i Goldstone Deep Space Communications Complex i California mot månens nordpol, og i West Virginia fanget det 100 meter store Green Bank Telescope radioekkoet.

Goldstone-antennen.