Menneskets forpost i rommet

Siden 1998 har Den internasjonale romstasjonen vært vår bastion i verdensrommet. 232 astronauter har gjort en lang rekke viktige erfaringer fra det å leve i verdensrommet, og nå er vi klare til det neste spranget: En ny romstasjon har snart kurs mot månen.

NASA

Astronaut Nancy Currie knuger styrespaken i hendene mens hun bruker romfergens robotarm.

Armen har fått tak i den elleve tonn tunge Unity-modulen. I nærheten svever den enda større Zarja- modulen, som russerne har sendt opp fjorten dager tidligere.

I løpet av to timer kobler hun sammen modulene, koblingsmekanismen klikker, og de to første delene av Den internasjonale romstasjonen er forbundet.

Det russiske Zarja-modulen (øverst) kobler seg den 6. desember 1998 på amerikanske Unity i et millimeterpresist kosmisk kyss.

ISS er en realitet.

NASA

Det er tjue år siden sammenkoblingen av Zarja- og Unity-modulen markerte begynnelsen på det mest ambisiøse byggeprosjektet i menneskets historie – et vektløst laboratorium i verdensrommet.

Gjennom årene har Den internasjonale romstasjonen, ISS, gitt forskere en unik mulighet til å undersøke fenomener i vektløshet, lære om hvordan verdensrommet påvirker kroppen og forberede de neste skrittene enda lenger ut i rommet.

Nå tas eksperimentet til helt nye høyder, for nå skal det bygges en ny romstasjon, som skal gå i bane rundt månen.

Astronauter på ISS holder et våkent øye med jorda

undefined

Romstasjonen er bygd av mindre laboratorier, og astronauter forsker på alt fra kosmisk stråling til bærekraftig landbruk.

Slapp unna tyngdekraften

Det fremmede miljøet i verdensrommet er særlig preget av to ting vi ikke har på jorda: kosmisk stråling og vektløshet. Allerede for 50 år siden var forskerne klar over at forskning på disse to fenomenene bare kunne foregå i et laboratorium som oppholdt seg permanent utenfor jordas atmosfære.

Derfor ble månekappløpet avløst av et romstasjonskappløp, og i 1971 – bare ti år etter at Jurij Gagarin ga menneskeheten sin debut i verdensrommet – sendte Sovjetunionen verdens første romstasjon, Saljut 1, i bane rundt jorda.

Saljut 1 var en 20 meter lang sylindrisk stasjon med nesten 100 kubikkmeter beboelig plass, men den holdt seg bare i bane rundt jorda i 175 dager.

Uten tyngdekraft kan det oppstå de særeste mutasjoner.

Flatormer fikk ekstra hode

Astronautene gjennomfører eksperimenter for å lære mer om hvordan kroppen kan gjendanne skadet vev i et vektløst miljø.

I ett forsøk skar forskere halen av flatormer og sendte dem opp til romstasjonen – en av ormene kom tilbake med et ekstra hode der halen burde sitte.

Forskerne mener at den uvanlige varianten viser at jordas magnet- og gravitasjonsfelt spiller en rolle for hvordan gener uttrykkes.

På tross av den korte levetiden klarte instrumentene om bord på Saljut 1 blant annet å levere en rekke banebrytende nye observasjoner av den eneste kjente kilden til røntgenstråling utenfor solsystemet, stjernen Scorpius X-1.

Takket være en rekke målinger foretatt av teleskopet om bord på Saljut-stasjonen, vet forskere i dag at Scorpius X-1 er en nøytronstjerne, med en tyngdekraft som er så enorm at den holder på å fortære en mindre partnerstjerne.

Oppdagelsen kunne aldri vært gjort fra jorda, for atmosfæren ville ha hindret observasjonene, og på kortere romferder er det ikke nok tid til å samle inn data.

Observasjonene av nøytronstjernen var avgjørende for forskningen på andre solsystemer. Forskere trenger nemlig all den kunnskapen de kan få om ulike typer stjerner – særlig hvor mange det er og hva slags planeter som går i bane rundt dem – for å kunne snevre inn letingen etter eksoplaneter der det er aller best sjanser for å finne liv.

Til venstre en flamme i verdensrommet. Til høyre på jorden.

I rommet brenner ild med kalde flammer

En brann om bord på et romfartøy kan være katastrofalt, og derfor er det viktig å forske på hvordan ild oppfører seg i rommet.

Flammer i vektløs tilstand er ikke avlange, men runde. På ISS har forskere gjennomført forsøk med å brenne dråper av drivstoffet heptan, som under bestemte forhold brant med en usynlig flamme med en temperatur på bare 600 °C, selv om det normalt brenner ved 1400 °C.

Teleskop avdekket solas ytre

I 1973 ble russernes suksess med Saljut fulgt opp av den amerikanske stasjonen Skylab, som blant annet skulle studere strålingen fra vår egen stjerne, sola.

Skylab var derfor utstyrt med Apollo Telescope Mount, som besto av åtte ulike instrumenter – blant annet røntgenteleskoper og ultrafiolette spektrografer.

Instrumentene kunne registrere sollyset i detalj og dele det opp i sine enkelte bølgelengder – uforstyrret av jordas atmosfære. Dermed fikk forskerne et mye bedre innblikk i hvilke stoffer som utgjør det ytterste laget av sola.

Teleskoper på Skylab tok 127 000 bilder av sola og dokumenterte for første gang de såkalte solflekkene i solas ytre atmosfære, koronaen.

Sensorer måler solas innvirkning på klimaet

Tre sensorer om bord på den europeiske forskningsmodulen Columbus holder øye med styrken på strålingen fra sola. I tillegg til å gi forskerne mer kunnskap om vår egen stjerne hjelper målingene klimatologer til å forstå hvordan jordas atmosfære blir påvirket av solaktivitet.

NASA

Solflekker er områder der sterke magnetfelt hindrer at glovarm plasma fra solas indre trenger seg opp i koronaen. Det gjør området om lag 1000 grader kaldere, og siden intensiteten til lyset er avhengig av temperaturen, framstår området som en mørk flekk på sola.

Astronauten Edward Gibson, som befant seg på Skylab, ble den første til å filme en såkalt koronaløkke, der enorme energiutladninger skyter ut plasma fra sola.

Fenomenet er viktig å studere, siden det er relatert til såkalte koronamasseutbrudd, da enorme mengder elektrisk ladede partikler slynges ut. Det kan forårsake nedsmeltinger av transformatorstasjoner på jorda og i verste fall skape et globalt strømbrudd.

Protein-krystaller i kreftmedisin vokser seg større og mer ensartede i verdensrommet enn på jorda. De gule krystaller angir feil i strukturen.

Rommet gir kunnskap om kreftmedisin

Forskningen på ISS er også en del av jakten på en kur mot kreft. Astronautene studerer blant annet en type proteiner som kalles monoklonale antistoffer. De kan brukes som kreftmedisiner, fordi de bare bekjemper syke celler.

De påvirker ikke friske celler og gir dermed ingen bivirkninger. For å produsere effektive medisiner av antistoffene må forskerne undersøke den molekylære strukturen. Det skjer ved å krystallisere proteinene, noe som gjør strukturen tydeligere.

Men her på jorda forstyrrer tyngdekraften prosessen ved å trekke i atomene, slik at krystallen ikke kan vokse på en ensartet måte. I vektløs tilstand kan derimot proteinkrystaller bli store og ensartede, og dermed kan de for eksempel lage medisiner i mer konsentrert form.

Romopphold blir permanent

Den fjerde besetningen på Skylab satte også en rekord for det lengste oppholdet i rommet, da de tre astronautene oppholdt seg i det vektløse laboratoriet i 84 dager i strekk.

Men både Saljut og Skylab ble forlatt og styrtet før den neste ble sendt opp. Det som manglet, var en stasjon der forskere kontinuerlig kunne undersøke effektene av det brutale miljøet i verdensrommet over lange perioder.

I 1986 ble det endelig en mulighet, da den første modulen ble sendt opp til den nye russiske romstasjonen, Mir. Under byggeperioden var kosmonautene der ganske kort av gangen, men fra 1989 til 1999 var det folk på romstasjonen hele tiden, i alt 3644 dager.

Mir ble dermed den første romstasjonen som ga muligheter for uavbrutte observasjoner over måneder og til og med år. Forskerne kunne nå både se ut mot fremmede stjerner og planeter, men også innover og studere effekten verdensrommet hadde på utstyret og på menneskene.

Mir ble startskuddet for et langvarig forskningsarbeid for å undersøke hvordan mennesket kan klare seg i verdensrommet. Det videreføres i dag på ISS.

Hverdagen i rommet er planlagt til minste detalj

Astronautene står opp hver morgen til en arbeidsdag som er fylt med oppgaver fra morgen til kveld. De faste rutinene er nødvendige, for alt fra toalettbesøk til å holde orden på døgnrytmen blir store utfordringer i vektløs tilstand.

• Kl. 8:00

Tørr frokost pumpes opp med varmt vann

Frokosten på ISS kan for eksempel bestå av eggerøre. Alt vannet er fjernet fra retten. Dermed tar den mindre plass og har lengre holdbarhet. Astronautene setter beholderen med mat på en maskin som pumper varmt vann inn i maten, så blir den så god som ny.

• Kl. 8:00-10:30

Morgentrening beskytter kroppen mot forfall

Hver dag er det satt av 2,5 timer til fysisk trening for å vedlikeholde muskelstyrken og skjelettet, som ellers ville forfalle raskt.

• Kl. 10:30

Menn og kvinner kan stå og tisse

Pumper og vifter sørger for at avføring og urin ender i toalettet i stedet for å sveve fritt omkring i stasjonen.

• Kl. 11:00

Astronauter vasker seg i dråper

Astronautene vasker seg ved å sprøyte vann fra en beholder rett på kroppen. Overflatespenningen får vannet til å klistre seg til huden i store dråper. Det kommer såpe fra en annen beholder, og blandingen gnis mot huden for å vaske den.

• Kl. 13:00-20:00

Romvandring krever forberedelse

Når astronauter skal på romvandring, bruker de romdrakter som fylles opp med oksygen over flere timer. En enkel reparasjonsoppgave kan strekke seg over mange timer, for kontrollsenteret på bakken instruerer om hver eneste bevegelse.

• Kl. 20:05

Helsen sjekkes før sengetid

Både før og etter en romvandring sjekkes astronautenes helse. Romvandringer krever full konsentrasjon, så stress er en risikofaktor. Dessuten utsettes astronautene for kraftigere stråling utenfor det beskyttende metallskroget til romstasjonen.

• Kl. 20:30-21:30

Rødt lys gjør besetning søvnig

Den siste timen før sengetid er satt av til såkalt pre-søvn, der astronautene kan slappe av. Under presøvn endrer lyset om bord på ISS farge, slik at det inneholder lite blått lys. Det stimulerer produksjonen av søvnhormonet melatonin i kroppen.

Stråling er farlig for mennesket

Den største trusselen mot mennesker i verdensrommet er den kosmiske strålingen.

Den består av omstreifende atomer som har mistet sine elektroner under voldsomme akselerasjoner på sin reise gjennom universet. Uten elektronene blir atomene elektrisk ladet og kan påvirkes av et magnetfelt.

På jorda er vi beskyttet mot strålingen av planetens magnetfelt. De såkalte magnetfeltlinjene ligger som et gitter som løper fra nordpolen til sørpolen, og de strekker seg titusenvis av kilometer ut i verdensrommet.

Fordi partiklene er elektrisk ladet, påvirkes de av magnetfeltet. Partiklene endrer kurs når de møter feltlinjene, så mengden stråling som når helt ned til oss her på bakken, er minimal.

Uten denne beskyttelsen mot de energirike partiklene kunne de slå i stykker atomene i celler, noe som kan føre til alvorlige helseproblemer som kreft og nerveskader.

Kosmisk stråling er en av de største farene for astronauter i rommet og kan føre til dna-skader og kreft.

Når framtidens astronauter skal av sted mot Mars, må de oppholde seg midt i det usunne bombardementet i månedsvis.

For å forberede reisen må forskere ha massevis av data for hvor mye stråling menneskekroppen tåler, og teste hvilke materialer som gir best beskyttelse.

På ISS måler astronautene derfor intensiteten av den kosmiske strålingen kontinuerlig. Det skjer blant annet ved hjelp av en såkalt termoluminescens-måler. Apparatet, som er installert mange steder på romstasjonen, inneholder en krystall.

Når atomene i denne krystallen blir truffet av kosmisk stråling, får det elektronene til å hoppe opp i en høyere bane lenger unna atomkjernene.

Jordas magnetfelt dannes primært gjennom bevegelser i jordas ytre kjerne, der flytende metaller skaper elektriske strømmer.

Magnetfeltet strekker seg flere tusen kilometer ut i rommet og skjermer oss for den verste kosmiske strålingen.

ISS samler kunnskap om strålingen, slik at for eksempel fremtidens Mars-astronauter kan få den beste beskyttelsen på reisen.

Etter kort tid faller elektronene tilbake til utgangspunktet, og da gir de fra seg en lyspartikkel med like mye energi som brakte dem opp i den høyere banen. Ved å måle intensiteten av lyset kan forskerne følge mengden av stråling et bestemt sted på romstasjonen.

Selv om astronautene på ISS også er beskyttet av jordas magnetfelt, er de utsatt for høyere strålingsnivåer, siden atmosfæren også tar unna en del av strålingen.

På bare én uke er astronautene derfor utsatt for omtrent samme strålingsdose som et gjennomsnittlig menneske mottar på bakken over et helt år.

Det gjør livet om bord på ISS en anelse mer risikabelt. Det normale er at 20 av 100 personer er utsatt for livstruende kreft, mens det gjelder 23 av 100 personer som har oppholdt seg på ISS.

Fritt fall skaper vektløs forskning

Vektløshet er det andre viktige fortrinnet romstasjonen har for forskningsformål. Uten romstasjoner har ikke forskere mange muligheter for å undersøke hvordan vektløshet kan endre ulike prosesser.

En mulighet er å leie et spesialdesignet fly som kan foreta såkalte parabolflyvninger. Flyet flyr opp og ned i buer som er beregnet slik at det ikke er noen oppdrift fra vingene, noe som betyr at flyet egentlig er i fritt fall.

Dermed blir alt om bord vektløst i opptil et halvt minutt, før flyet igjen må stanse fallet.

Både NASA og ESA trener astronauter, tester utstyr og foretar eksperimenter i vektløshetsfly. De såkalte parabolflyvninger varer imidlertid bare i 30 sekunder av gangen – på ISS kan man trene og teste døgnet rundt.

Effekten kan også oppnås ved å sende såkalte spesielle raketter lastet med et eksperiment ut i verdensrommet. Sensorer og kameraer samler inn data fra det vektløse forsøket når raketten faller til bakken igjen, men vektløsheten varer ikke i mer enn om lag 13 minutter.

For å studere vektløse fenomener som utspiller seg over lengre tid, må forskerne sende eksperimentene opp til romstasjonen.

Vektløse væsker studeres på ISS

ISS befinner seg bare 400 kilometer fra bakken, og er absolutt påvirket av jordas gravitasjonsfelt. Når astronautene likevel kan sveve rundt, er det fordi de er i fritt fall mot bakken.

ISS beveger seg imidlertid framover med nøyaktig samme fart som fallet, og derfor treffer ikke romstasjonen bakken og kan fortsette å falle.

Fallet til romstasjonen kunne i prinsippet fortsette for alltid, men som alle andre satellitter som går i bane så lavt nede, opplever ISS en veldig svak luftmotstand fra det aller ytterste av atmosfæren.

Derfor har stasjonen motorer som med jevne mellomrom avfyres for å øke farten. På denne måten har romstasjonen klart å vedlikeholde fritt fall i over 20 år.

ISS suser rundt jorda med 28 000 km/t. Faktisk er romstasjonen i fritt fall mot planeten, men unngår kollisjon ved samtidig å bevege seg sidelengs med noenlunde samme fart.