Bjørnedyr i rummet

Kandidater til stjernereise søkes: Vesener av den rette støpningen

Mennesker blir ikke de første jordboerne som forlater kloden vår og reiser til stjernene. Forskerne som står bak Starlight-prosjektet, er på jakt etter de best egnede astronautene til mikrosonder som skal skytes på langfart ved hjelp av laser. Blant kandidatene er bjørnedyr, rundormer og en spesielt hardfør bakterie.

Claus Lunau

Du trives med høyt tempo og tar ikke skade av en solid dose stråling. Og så kan du klare deg i årevis uten mat og drikke. Hvis du kan svare ja på alle de tre punktene, er du sannsynligvis den kandidaten vi er på utkikk etter.

Noenlunde slik ville jobbannonsen sett ut hvis forskerne som står bak Starlight-prosjektet, annonserte etter de kandidatene de trenger til en framtidig stjernereise. Men annonsen blir neppe rykket inn, for ingen av de vesenene som oppfyller kravene, kan lese.

De strenge kravene utelukker selvfølgelig alle mennesker, og romsondene som en kraftig laser på jorden skal skyte ut mot stjernene, blir dessuten ekstremt små – mindre enn et kredittkort. Derfor vil forskerne ved California-universitetet i Santa Barbara som står bak Starlight-prosjektet, i stedet bemanne fartøyene med små og ekstremt hardføre vesener: bjørnedyr, rundormer og bakterier.

De små astronautene skal gi innsikt i hvordan biologisk liv påvirkes av det brutale miljøet i verdensrommet – og av den ekstreme akselerasjonen som er nødvendig for å tilbakelegge avstandene til selv de nærmeste stjernene.

Hvis dyrene består testen, kan mennesker kanskje kopiere superkreftene deres – bakterien Deinococcus radiodurans har for eksempel helt egne våpen mot stråleskader – og bli de neste som reiser til stjernene.

Ekstrem laser skyver sonden

Tradisjonelle kjemiske raketter er helt utilstrekkelige når reisemålet er et annet solsystem.

Romsonden Voyager 1, som ble sendt av sted i 1977 og i dag har kommet ut av solsystemet, holder for eksempel en hastighet på om lag 55 000 kilometer i timen. Med den farten ville det ta opp mot 80 000 år å komme fram til solens nærmeste nabostjerne, Proxima Centauri, som befinner seg 4,25 lysår eller om lag 42 billioner kilometer unna.

Proxima Centauri

Starlight-prosjektet vil sende mikrosonder bemannet med ekstremt hardføre dyr til de nærmeste stjernene – for eksempel Proxima Centauri, som er 4,25 lysår fra jorden.

© L. Calçada/ESO

Men Starlight-prosjektets laserteknologi, som kalles DEEP-IN, endrer radikalt på grensen for hvor raskt romfartøyer kan fly.

Ved å konsentrere energi i en laserstråle som sendes fra jorden, bombarderer man et fartøy med lyspartikler, fotoner. Fotonene treffer et slags seil på romfartøyet og gir fartøyet en helt ekstraordinær akselerasjon.

Et av målene for Starlight-prosjektet er å akselerere fartøyer opp til 25 prosent av lysets hastighet, det vil si nesten 270 000 000 km/t. Med DEEP-IN-teknologien blir reisetiden til Proxima Centauri kortet ned til bare 25 år.

Dvale

Skrur ned livet på lavbluss

For å komme opp i så høy hastighet er forskerne som står bak Starlight-prosjektet, nødt til å redusere fartøyets samlede vekt til et absolutt minimum. Store romskip er altså uaktuelt. I stedet skal små mikrosonder som kalles StarChips, sendes av sted.

Mikrosondene er mindre og tynnere enn et kredittkort og vil veie maksimum 1 gram, og det innsnevrer antallet mulige astronautkandidater.

Starlight laser

En kraftig laser på jorden bombarderer sondens seil med lyspartikler. Det svake presset fra lyset akselererer den bare ett gram tunge sonden opp til 25 prosent av lysets hastighet.

© Q. Zhang

Men de organismene som er små nok til å stige om bord på mikrosondene, er også ideelle astronauter av en annen grunn: Behovet deres for mat og drikke er betydelig lavere enn for større organismer. Og en liten elite klarer til og med å skru forbrenningen nesten helt av.

Når de blir utsatt for ekstreme betingelser som for eksempel lave temperaturer, vannmangel eller mangel på næring, går de i en form for dvaletilstand som kalles kryptobiose, helt til omgivelsene igjen blir gunstigere.

Bjørnedyr tåler minus 273 °C

I kryptobiose opphører alle biologiske prosesser, og stoffskiftet går på lavbluss med en forbrenning i nærheten av null kalorier. Samtidig herdes organismene slik at overlevelsessjansene under ekstreme betingelser som for eksempel i verdensrommet blir større.

Det 0,5 millimeter store bjørnedyret er en mester i kryptobiose. Ikke bare klarer dyret seg uten mat og drikke. Det kan også overleve temperaturer fra 150 °C og helt ned til –273 °C.

Bjørnedyr
© Sebastian Kaulitzki/SPL

Bjørnedyret er ekspert på dvale

Dyret kan være i kryptobiose i minst hundre år. I dvaletilstanden går alle prosesser i stå, og stoffskiftet faller til 0,01 prosent av det normale. Bjørnedyret danner dessuten et spesielt protein som beskytter DNA-et mot strålingsskader.

• Stråling: 4 stjerner
  • Dvale: 5 stjerner
  • Akselerasjon: 3 stjerner

Bjørnedyret har allerede bevist sin hardførhet på flere romreiser til blant annet Den internasjonale romstasjonen, men evnen til å gå i kryptobiose finnes også hos andre dyr, for eksempel rundormen Caenorhabditis elegans og saltsjøreker.

Akselerasjon

Orm tåler 400 000 G

Starlight-prosjektets astronauter må ikke bare kunne leve av nærmest ingenting. De må også tåle enorme g-krefter.

Ved den akselerasjonen som Starlight-prosjektet tar sikte på, vil de små passasjerene bli utsatt for mellom 100 000 og 10 000 000 g.

Mennesker kan ikke tolerere en g-kraft på 9 g i mer enn et par sekunder. Da vil kroppen føles ni ganger så tung som normalt og blodet strømme ned mot føttene. Det gjør at hjertet etter hvert ikke klarer å pumpe nok blod opp til hodet.

Oksygenmangelen i hjernen vil raskt få personen til å besvime og til slutt dø.

For å teste hvilke organismer som best kan håndtere så voldsom akselerasjon, bruker forskere vanligvis sentrifuger. Forsøkene viser at den bare 1 millimeter lange rundormen C. elegans er en av de mest lovende kandidatene.

Caenorhabditis-elegans