Med en fart på 28.000 km/t fullfører ISS nesten 16 rundet rundt jorda i døgnet. Men flere ting må stemme før det blir mulig å se den på himmelen.

Slik får du øye på ISS på himmelen

Nasa har laget et verktøy som gjør det enkelt å få øye på den internasjonale romstasjonen, ISS, på stjernehimmelen, uansett hvor i verden du befinner deg.

5. april 2018 av Nanna Vium

Med en avstand på 400 kilometer fra jordas overflate og en hastighet på omkring 28 000 km/t skulle man ikke tro at det var mulig å se den internasjonale romstasjonen, ISS, med det blotte øye.

Men det er det faktisk.

Noen ganger kan du være heldig og få øye på den blant de andre himmellegemene som en lysende strek som ligner mest på en kraftig stjerne eller et veldig raskt fly.

Og takket være et smart verktøy utviklet av Nasa blir det nå mye lettere.

1. Tast inn hvor du befinner deg

På bildet ser vi romstasjonen ISS fulgt av SpaceX Dragon CRS-9.

© M. Langbroek, ESA.

Verktøyet er en del av ’Spot the Station-programmet’ og omfatter blant annet et interaktivt kart, der du enten kan taste inn hvor du befinner deg eller klikke på de beste observasjonspunktene rundt deg.

Få hjelp til å avsløre ISS på himmelen her.

Deretter forteller Nasa deg når på dagen det er størst mulighet for å se ISS, hvor lenge den er synlig og hvor den dukker opp på horisonten, og hvor den forsvinner igjen.

Hvis du ikke finner opplysninger om det stedet du bor, så velger du bare et av de blå observasjonspunktene i nærheten, for romstasjonen er synlig i en radius på 80 kilometer rundt hvert punkt.

2. Få melding på telefonen

Vil du være sikker på at du ikke blir skuffet, kan du også melde deg på et spesielt alarm-system. Du får beskjed via e-post eller sms før stasjonen blir klart og tydelig synlig på himmelen over deg i minimum et par minutter.

Bli med på rundtur til ISS

Se ut i universet

Det er mange imponerende fenomener på stjernehimmelen i år. Hvis du vil se funklende stjerneskudd, spektakulære planeter og gigantiske galakser med egne øyne, kan du nå få den perfekte startpakke

• En kraftig kikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan for eksempel rette kikkerten mot gasskjempen Saturn, som nå viser fram sitt ringsystem og sine måner – du kan se alt sammen med kikkerten fra Mitilux.