Rumraket laver ild og røg under opsendelse

Er Musks nye kjemperakett bedre enn Nasas?

Nasas Space Launch System blir den største romraketten noen gang når den etter planen blir skutt opp i august. Men Elon Musks Starship, som også spiller en avgjørende rolle i Nasas Artemis-program, truer med å stjele rekorden om ikke lenge.

Nasas Space Launch System blir den største romraketten noen gang når den etter planen blir skutt opp i august. Men Elon Musks Starship, som også spiller en avgjørende rolle i Nasas Artemis-program, truer med å stjele rekorden om ikke lenge.

SpaceX

Nasas nye Space Launch System (SLS) vil bli den kraftigste raketten noen gang når den flyr av sted på sin første månereise i august.

Men Elon Musk og SpaceX har tronfølgeren klar nesten før SLS er skutt opp.

SpaceX’ Starship er både større og sterkere enn SLS, og raketten kan også bli mye billigere å skyte opp hvis Elon Musk kan holde sine store løfter for raketten.

SLS er sterkere enn forgjengerne

Nasas nye SLS-rakett er drivkraften bak Artemis-programmet, som ifølge planen skal frakte mennesker til månen igjen i 2025 – og videre mot Mars på sikt.

Raketten gjenbruker også komponenter fra Nasas tidligere romferger. Når SLS blåser ild ut over oppskytingsrampen på Artemis I-ferden i august, er det fire RS25-motorer fra det pensjonerte romfergeprogrammet som skaper framdriften.

En sammenligning af rumraketter

En sammenligning av de største romrakettene i historien. Saturn V var den siste til å frakte mennesker til månen, men både SLS og Starship skal etter planen gjøre det samme.

© Thorenn

De fire motorene gir SLS 15 prosent mer kraft enn Saturn V, som til nå har hatt rekorden som historiens kraftigste romrakett.

SLS bruker et første trinn der en stor rakett med fire motorer blir supplert med to separate hjelperaketter for å sende et fartøy med besetning eller gods ut av jordens atmosfære på vei mot månen.

Når SLS er ferdig utviklet til de senere Artemis-romferdene, vil raketten kunne transportere 86 tonn ut av atmosfæren vår, der den vil gå i bane.

Starship er bygd med Mars som mål

Starship avventer fortsatt godkjenning fra amerikanske myndigheter før raketten kan fare ut i verdensrommet.

Når det skjer, blir Elon Musks kjemperakett både den høyeste og kraftigste noen gang. 33 Raptor-motorer sitter i oppskytingssystemet Super Heavy, som kan sende omkring 150 tonn ut av jordens atmosfære.

I motsetning til SLS flyr ikke Starship til månen med en gang. Det store romfartøyet går først i bane rundt jorden mens det får etterfylt drivstoff fra et annet Starship. Deretter er romskipet klart til å fortsette reisen mot månen. Samme prosedyre kan på sikt brukes til Mars-reiser.

Den store fordelen med Starship er at alle delene er konstruert med tanke på gjenbruk. Rakettens første trinn kan lande sikkert på en plattform der den gripes av mekaniske armer, og selve romskipet kan også snu seg og lande stående.

Nasa har hyret Starship til frakte astronauter til og fra månen på Artemis-romferdene. Fra Artemis III, der astronauter skal lande på månen igjen, og framover er planen at SLS skal frakte besetningen opp til en liten romstasjon som går i bane rundt månen. Starship skal hente dem her og frakte dem til og fra månen.

Den lange levetiden gjør at Starship alt i alt er det fartøyet som er billigst å skyte opp. Kritikere har undret seg over hvorfor Nasa fortsatt bruker milliarder av dollar på sitt eget prosjekt når Starship – i hvert fall på papiret – gjør SLS overflødig i en ikke altfor fjern framtid.

Rumraket på affyringsrampe
© NASA/Kim Shifflet

Space Launch System (SLS) i tall

høyde: 98 meter
vekt: 2750 tonn
motorer: 4 RS25-motorer og to hjelperaketter
kraft: 4309 tonn
lastekapasitet til bane rundt jorden: 86 tonn
lastekapasitet til månen: 46 tonn
pris for utvikling: 23 milliarder dollar
pris per oppskyting: opptil 4,1 milliarder dollar
gjenbrukbar: nei
reise til månen: direkte

Rumraket ved siden af rampe
© SpaceX

Starship i tall

høyde: 120 meter
vekt: 4536 tonn
motorer: 33 Raptor-motorer
kraft: 7711 tonn
lastekapasitet til bane rundt jorden: 150 tonn
lastekapasitet til månen: ikke oppgitt
pris for utvikling: 5 milliarder dollar
pris per oppskyting: 2 milliarder dollar, ifølge Elon Musk
gjenbrukbar: ja, fullstendig
reise til månen: først i bane rundt jorden, der den fylles opp igjen fra et annet Starship, så til månen