3 dager, 10 timer og 53 minutter etter at Apollo 11 la Cape Kennedy i Florida bak seg i en sky av flammer og hvitglødende gass, ropte Edwin ”Buzz” Aldrin begeistret: ”Jeg kan se det! Jeg kan se hele landingsstedet herfra!” Sekundet etter fikk også kollegene Neil Armstrong og Michael Collins det første glimtet av Stillhetens hav. Selv om astronautene knapt skjelnet landskapet, fjellene og formasjonene fra 112 kilometers høyde, var ikke det de fikk se særlig oppmuntrende: I månelyset kastet selv de minste fjellknausene lange, forrevne skygger utover sletten, og Stillhetens hav fremsto ikke som annet enn en utilnærmelig og ugjestmild steinørken.
Armstrong og Aldrin hadde vanskelig for å tro at de kunne lande akkurat der neste dag, og at Solen ville mildne det spøkelsesaktige landskapet og forvandle det til en trygg og opplyst havn for månelandingsfartøyet Eagle. Men de var optimister og stolte på at Apollo-ferdene før dem hadde gjort forarbeidet – at sletten var stedet som var best egnet til den første landsettingen av mennesker på Månen.
Mens Armstrong og Aldrin pakket og gjorde seg klare til neste dags landing, betraktet Collins dem med bekymret blikk. Han følte seg som en far som skulle se barna av sted på en lang reise. Så tilbød han seg å ta nattevakten. ”Dere bør heller få dere en god natts søvn før dere skal innta det fordømte månelandingsfartøyet,” sa han og la lavmælt til: ”Jeg synes det har vært en bra dag. Går det slik i morgen og i overmorgen, så klarer vi dette.”
Klar til landing
Neste dag, søndag 20. juli 1969, begynner som alle andre dager i rommet. Besetningen inntar frokosten som består av bacon, corn flakes, juice og varm sjokolade. Ved middagstid ligger Månen badet i klart sollys, og Collins sier ha det til kollegene som i mellomtiden har krøpet inn gjennom den trange slusen inn til månelandingsfartøyet. De har skalket den solide luken bak seg. ”Nå får dere ta det rolig der nede på Månen. Hører jeg stønning og pusting, får dere med meg å gjøre,” sier han strengt, men spøkefullt over radioen før han trykker på knappen som kobler Eagle fra kommandoseksjonen – og ham selv. ”Dere flyr på egen hånd. Ser bra ut,” forsikrer Collins. I noen minutter svever de to farkostene i formasjon overfor hverandre før Eagle dreier unna kommandoseksjonen Columbia og setter kurs for Stillhetens hav på Månen. Nå er Collins alene i Columbia og må holde ut den nervepirrende ventetiden til Eagle vender tilbake fra måneoverflaten.
Plutselig blinker en ukjent alarmkode
Tjoret til gulvet med elastiske seler står Armstrong og Aldrin inne i månelandingsfartøyet som etter tre timer befinner seg cirka 15 kilometer over Månen. Tiden nærmer seg for start av rakettmotoren som skal føre dem det siste stykket ned til overflaten. Jobbene er fordelt på forhånd. Armstrong er kaptein og skal styre Eagle ned, mens Aldrin er fartøyets pilot som konstant skal overvåke de tallrike tekniske systemene om bord. Armstrong trykker på startknappen, og i neste sekund kommer landingsmotoren i gang. ”Tenning,” rapporterer Armstrong og Aldrin i munnen på hverandre. Mens Eagle drønner av sted med nedsiden opp, speider Armstrong etter peilemerker på bakken. Han ser at fjellene og kratrene som stryker forbi, dukker opp et par sekunder tidligere enn beregnet. Fordi Eagle har en fart over måneoverflaten på cirka 1,5 kilometer i sekundet, betyr det at de vil komme til å lande omtrent tre kilometer fra definert landingspunkt. Han sjekker Eagles datamaskin. Den har ikke registrert avviket.
I 14 kilometers høyde snur Eagle seg rundt i vertikal stilling slik at landingsradaren peker mot overflaten. Fordi de nå har hodet opp, får besetningen plutselig øye på Jorden som henger som en liten tent lampe i det bekmørke verdensrommet. Radaren får på sin side øye på Månen, og Eagles datamaskin jobber med maksimal kapasitet for å bearbeide alle opplysningene den fôres med.
Kurs rett mot krateret
Syv minutter før planlagt landing hørte Aldrin og Armstrong plutselig et alarmsignal. På data-skjermen blinket alarmkoden ”1202” med gule tall, en kode ingen hadde sett under treningen. ”Programalarm,” rapporterte Armstrong lakonisk over radio til Houston. Bare fordi de kjente ham inngående, kunne NASA-folkene ane en svak skjelving i stemmen. Før avgang anslo Armstrong at faren for at de måtte avbryte landingen, var femti prosent. Men så nær målet var tanken på å måtte gi opp ikke til å bære, og Armstrong sukket lettet da Houston etter noe som virket som en halv evighet, kom tilbake med beskjeden: ”We’re GO on that alarm” – ”Se bort fra alarmen og fortsett nedstigningen.”
De neste tre–fire minuttene fortsatte datamaskinen å varsle ”1202” før den plutselig la ut den like ukjente feilkoden ”1201” på skjermen. Houston beroliget astronautene med at det bare var datamaskinen som var overbelastet. ”We’re GO. Bare fortsett,” sa Houston begeistret. Da alarmene til slutt opphørte, befant Eagle seg 300 meter over Månen, men Armstrong kunne ikke ta synet inn over seg. Datamaskinen styrte landingsfartøyet blindt mot et krater stort som en fotballbane og omgitt av enorme steinblokker. Han gikk resolutt over til manuell styring – med bare to minutter til landing måtte de bort fra krateret litt brennkvikt og finne et flatere område å sette landingsfartøyet ned på.
”Har vi nok drivstoff?” spør Armstrong. Aldrin er så travelt opptatt med å lese av høyde- og drivstoffmålerne at han ikke har tenkt over den latente risikoen, så han svarer helt automatisk: ”Åtte prosent.” ”Greit, området her virker bedre,” fastslår Armstrong noen sekunder senere. ”60 meter,” melder Aldrin. Men plutselig ser Armstrong at stedet han har bestemt seg for, er totalt uegnet å lande på. ”Vi er rett over et krater ... vi må fly videre,” rapporterer han til kontrollsenteret i Houston, som velger å unnlate å svare for ikke å forstyrre de to astronautene i den kritiske situasjonen som råder.