Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Oumuamua i rommet

Her er teoriene om ’Oumuamua

Siden oppdagelsen i 2017 har det sigarformede romobjektet ’Oumuamua gitt forskere hodebry. Nå kan nye teorier imidlertid være med på å forklare ’Oumuamuas merkelige utseende og oppførsel.

Hva er ’Oumuamua?

’Oumuamua er et romobjekt som ble oppdaget 19. oktober 2017, da den kanadiske astronomen Robert Weryk hadde vakt på vakt på teleskopet Pan-Starrs på Hawaii. Han trodde først at det bare var enda en asteroide, men den lille lysflekken oppførte seg merkelig.

Objektet suste usedvanlig raskt over himmelen og så ikke ut til å følge den samme elliptiske banen som andre objekter i solsystemet. Weryk hadde sett på det rette utsnittet av himmelen på det helt riktige tidspunktet og ble det første mennesket som har sett et interstellart objekt som verken gikk i bane rundt solen eller en annen stjerne.

Det mystiske romobjektet ble offisielt kalt 1I/2017 U1, men har også fått navnet ’Oumuamua, som på hawaiisk betyr «speider».

Oumuamua sett fra et teleskop

Den lille lysflekken med blå sirkel omkring viser ’Oumuamua sett fra ulike teleskoper. ’Oumuamua er omringet av svake stjerner som framstår sløret fordi teleskopene følger ’Oumuamuas bevegelse.

© ESO/K. Meech et al.

’Oumuamua var allerede på vei ut av solsystemet vårt da den ble oppdaget – og beregninger av ’Oumuamuass bane viser at den kom fra et sted utenfor solsystemet og aldri vil komme tilbake igjen. Det skyldes blant annet ’Oumuamuas ekstreme fart.

’Oumuamua suser nemlig gjennom verdensrommet med en fart på 300.000 km/t., noe som betyr at den ikke blir «fanget» av solens tyngdekraft og heller ikke følger en ellipseformet bane rundt stjernen vår. I stedet blir ’Oumuamua slynget videre ut i verdensrommet i en såkalt hyperbolsk bane.

’Oumuamuas hastighet innebærer at den ikke fanges i en bane rundt solen.

Farten gjør ’Oumuamua til gjest i solsystemet

Mens asteroider og kometer i gjennomsnitt har en hastighet på 70.000 km/t, er ’Oumuamua en skikkelig fartsdjevel med over 300.000 km/t.

Den høye hastigheten innebærer at den ikke var fanget i en bane rundt solen, men fortsatte ut av solsystemet etter å ha blitt avbøyd av solens tyngdekraft. Bortsett fra måner beveger alle andre objekter i solsystemet seg i mer eller mindre ellipseformede baner om solen.

Forskere trodde i lang tid at ’Oumuamua var en merkverdig komet. Men etter flere observasjoner sto det klart at ’Oumuamua ikke hadde den karakteristiske komaen til kometer.

Det er den kulen av fordampet is som kapsler inn kometen når dens iskalde overflaten varmes opp av solen. Det er komaen vi ser når vi ser en komet fra jorden.

På den bakgrunnen ble det konkludert at ’Oumuamua måtte være en asteroide. Men ’Oumuamua begynte plutselig å akselerere da den kom nærmere solen, og det er ikke normalt for en asteroide. Kometteorien kom derfor på igjen på bordet. I motsetning til asteroider kan kometer nemlig akselerere når overflaten av is fordamper. ’Oumuamuas manglende koma forble imidlertid fortsatt et mysterium.

Det samme gjaldt ’Oumuamuas form. Variasjoner i lysstyrke gjennom tid antyder at ’Oumuamua er avlang og omkring 10 ganger så lang som den er bred. Det er ikke tidligere observert et himmellegeme med slike proporsjoner, og ’Oumuamua er derfor på alle måter unik.

Oumuamua i rommet

Forskere mener at Oumuamua har en karakteristisk sigarform, og at den er flere hundre meter lang.