Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mystisk himmellegeme overrasker astronomer

Bilder tatt av romsonden New Horizon avslører at iskloden Ultima Thule har en mye flatere form enn astronomene tidligere antok. Oppdagelsen leder til flere spørsmål, for forskerne har aldri sett en lignende form på et legeme som går i bane rundt sola.

Southwest Research Institute/JHUAPL/NASA

Forskerne ved Nasa er forbløffet over de bildene romsonden New Horizons har sendt hjem fra møtet med himmellegemet Ultima Thule.

Det gåtefulle objektet i Kuiperbeltet har ikke den formen forskerne forventet. Da sonden nærmet seg Ultima Thule, så det ut til at den var formet som en snømann – altså med en kulerund «kropp» og et kulerundt «hode».

Nå viser nærbilder som er tatt i motlys fra sola at Ultima Thule er flatere enn forventet.

Første nyttårsdag 2019 passerte sonden New Horizons iskloden Ultima Thule i Kuiperbeltet i utkanten av solsystemet vårt og sendte hjem bilder av kometen – til stor jubel.