Melkeveien har mindre materie enn antatt

Astronomer har funnet kilde til mystiske korte radioglimt som samtidig viser at Melkeveien har langt mindre materie enn vi har trodd.

mĂŠlkevejen

Studier av sÄkalte korte radioglimt har overrasket astronomer ved Ä vise at Melkeveien bestÄr av langt mindre materie enn tidligere beregnet.

Siden de fÞrste gang ble oppdaget i 2007, har sÄkalte korte radioglimt, ogsÄ kjent FRB-er (Fast Radio Bursts), vÊrt litt av en gÄte for astronomer.

Etter hvert har forskernes antenner blitt kraftigere, og flere hundre korte radioglimt er fanget opp.

NĂ„ har astronomer ved California Institute of Technology i USA finstudert et kort radioglimt fra en nĂŠr galakse. Det skriver de i en pressemelding.

Samtidig viser studien, som er utgitt i The Astrophysical Journal, til forskernes store overraskelse at vÄr egen galakse, Melkeveien, har langt mindre materie enn tidligere antatt.

Som Ä lyse gjennom tÄke

Astronomene har undersĂžkt et kort radioglimt som ble fanget opp i mars 2022 av det kraftige radiointerferometeret Deep Synoptic Array i California.

Den spesialbygde teleskopantennen kunne spore det korte radioglimtet tilbake til en spiralgalakse som kalles IRAS 02044+7048, og som ligger rundt 163 millioner lysÄr fra jorden.

Ved Ä undersÞke det korte radioglimtets avstand og retning kunne forskerne mÄle hvor mye signalet hadde spredt seg fÞr det kom fram til antennen.

NÊrmere bestemt ga det astronomene mulighet til Ä regne ut hvor mye materie radiosignalet hadde passert pÄ reisen.

Ut ifra det kunne forskerne beregne hvor mye materie det er i den skyen av stÞv og gass som omkranser galaksen vÄr.

Forskergruppen sammenligner det med Ä lyse med en lommelykt for Ä finne ut hvor tykk tÄke er.

magnetar illustration

Det er mange som mener at korte radioglimt sendes ut fra magnetarer som pÄ illustrasjonen. Slike nÞytronstjerner har de sterkeste magnetfeltene vi kjenner til i universet.