Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Venus topbillede
Universet - Liv i universet

Forskere: Venus kan ha vært beboelig

Den er kjent som "jordens onde tvilling", med en utrivelig atmosfære og glohet overflate. Men en gruppe forskere har nå funnet tegn på at planeten Venus sannsynligvis har vært beboelig, slik jorden er det i dag.

Etsende svovelsyreregn, et atmosfærisk trykk som kan knuse skjelettet ditt og en temperatur på omkring 462 grader.

Venuslyder ikke som noe hyggelig reisemål, og er kjent som et av de minst gjestmilde stedene i hele solsystemet.

Men hvis vi går et par milliarder år tilbake i tid, har Venus sannsynligvis vært en beboelig planet med milde temperaturer, lun vind og skvulpende hav.

Venus ligner jorden

Det mener i hvert fall en gruppe forskere fra blant annet Planetary Science Institute i Tucson.

Ved hjelp av en rekke nye datasimuleringer av klimaet - der de tar høyde for alt fra lengde på dagen til mengden solenergi - har de funnet frem til at planeten sannsynligvis var beboelig fram til for tre milliarder år siden.

Og det er de ikke alene om.

I flere år har noen forskere antydet at planeten har en mer gjestmild fortid, siden den ligner jorden i størrelse og sammensetning.

Mulighet for liv

Og nå fører de nye simuleringene til nye spekulasjoner om mulighetene for liv på planeten.

– Hvis modellene stemmer, er den mulighet for at det utviklet seg liv på Venus, sier Michael Way fra NASA Goddard Institute for Space Studies til Gizmodo.

Det er likevel forbehold: De nye klimamodellene tar nemlig utgangspunkt i at Venus roterte med samme hastighet som i dag - og det er det ikke sikkert at planeten gjorde.