Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

5 sonder skal knekke gåten om Venus

Astronomer har funnet gassen fosfin i atmosfæren til Venus, og spørsmålet er nå: Blir gassen skapt av levende vesener på nabokloden vår? Fem sonder reiser i de kommende årene mot Venus for å avsløre sannheten.

Peter Rubin/JPL-Caltech/NASA

Etter det sensasjonelle funnet av gassen fosfin i atmosfæren til Venus melder tre spørsmål seg:

• Stammer molekylene fra en hittil ukjent kjemisk prosess under planetens tette skydekke?
  • Eller er de skapt av en livsform på vår nærmeste naboklode?
  • Og er det i så fall det første beviset på liv utenfor jorden?

Svaret befinner seg i skyene over den glovarme planeten, og fem sonder er på vei til Venus i de kommende årene:

DAVINCI dykker ned i planetens fortid

På den 63 minutter lange reisen gjennom atmosfæren skal DAVINCI-sonden samle inn kjemiske prøver.

© NASA/GSFC

Nasa har ikke sendt en sonde til Venus på mer enn 25 år, men nå står hele to sonder i kø: DAVINCI og VERITAS.

Førstnevnte sonde skal etter planen dale ned gjennom atmosfæren og samle inn prøver underveis. Like før landing skal den dessuten ta bilder av overflaten.

Målet er å finne ut hvordan Venus gikk fra å være en temperert planet med flytende vann til et 460 grader varmt helvete for omkring 700 millioner år siden.

Oppskyting: 2021

Operatør: Nasa

VERITAS kartlegger planeten

VERITAS skal skape en detaljert kart over Venus og undersøke vulkanaktivitet.

Hele Venus er dekket av tette skyer, men ved hjelp av et spesielt radarsystem om bord på VERITAS-sonden vil Nasa skape et detaljert kart over overflaten.

Sonden skal også ta med seg et spektrometer, som kan avsløre overflatens kjemiske sammensetning, og sensorer skal måle gravitasjonsfeltet for å finne ut hvordan klodens indre er bygget opp.

Det er fortsatt ikke endelig bestemt om VERITAS skal sendes av sted, men hvis den får «go», kan forskerne lære mye om de geologiske prosessene på naboplaneten vår.

Oppskyting: 2026

Operatør: Nasa

Shukrayaan-1 analyserer atmosfæren

Den indiske romfartsorganisasjonen ISRO holder på å gjøre klar en sonde som skal samle inn prøver og analysere kjemien i atmosfære på Venus.

Sonden Shukrayaan-1 skal etter planen gå i bane rundt om Venus bare tre år, og med en lasteevne på om lag 100 kilo får den muligheten for å ta med et bredt spektrum av instrumenter for både indiske og utenlandske forskere.

Oppskyting: 2023

Operatør: ISRO

EnVision zoomer inn på overflaten

På en avstand mellom 220 og 479 kilometer skal EnVision ta en nærmere titt på overflaten til Venus.

Den europeiske romfartsorganisasjonen ESA har planer om å sende en sonde i bane rundt Venus i fire år for å få god tid til å zoome helt inn på overflaten.

EnVision-sonde blir i stand til å fotografere detaljer med en nøyaktighet helt ned til én centimeter. Det vil gi forskerne et veldig presist bilde av den vulkanske aktiviteten på planeten, og gjøre det mulig å se hvordan atmosfæren påvirker overflaten under skydekket.

Det kan brukes til å lage en tidslinje over planetens historie.

Oppskyting: 2032

Operatør: ESA

Venera-D er to sonder i en

Venera

Russiske romforskere har også planer om en Venus-sonde. Venera-D skal etter planen ta med et avansert radarsystem og analysere detaljer på overflaten mens den går i bane rundt Venus i tre år.

Et landingsfartøy sendes også ned gjennom skyene, men nede på overflaten, der temperaturen er 640 grader og det regner svovelsyre, er landerens forventede levetid bare tre timer.

Prosjektet har to vinduer som er spesielt gunstige for avfyring: ett i 2029 og et annet i 2031.

Oppskyting: 2029 eller 2031