Kvasarenes lysshow slår alle rekorder

Astronomer målte i 2020 den kraftigste eksplosjonen noensinne, da en kvasar sendte ut et dødsskrik av lys. Målingene viser nå at kvasarer fører til kosmisk uvær, og det gir svaret på noen av universets største gåter.

M. Kornmesser/ESO

I en fjern, fjern galakse begynte et supertungt svart hull for millioner av år siden å tiltrekke gass. Med stigende appetitt slukte det svarte hullet de virvlende gassene, noe som fikk temperaturen til å stige til flere millioner grader. Like før atomene forsvant ned i intetheten, sendte de ut et siste desperat skrik av lys som blusset ut gjennom galaksen.

Samtidig skjøt det svarte hullets magnetfelt to ut sterkt lysende jetstrømmer med nesten lysets hastighet – en kvasar hadde blitt tent.

© STScI/ESA/NASA

I 2020 observerte romteleskopet Hubble universets hittil kraftigste eksplosjon, da kvasaren med navnet SDSS J135246.37-423923.5 ble skrudd på.

Romteleskopets målinger avslører at kvasarer skaper voldsomme kosmiske stormvær som kan vise seg å være nøkkelen til noen av universets største gåter.

Fyrtårn beviste Einsteins teori

Den første kvasaren ble oppdaget i 1963 av den amerikanske astronomen Maarten Schmidt. Oppdagelsen beviste samtidig at svarte hull ikke bare er en eksotisk forutsigelse i Einsteins relativitetsteori, men en del av virkelighetens univers.

Astronomene hadde i begynnelsen av 1960-tallet funnet flere mystiske radiokilder som de kalte kvasistjerner – fordi radiobølgene hadde andre bølgelengder enn den som kom fra vanlige stjerner.

Se 3d-animation af den umulige kvasars altoverstrålende dødsskrig:

Da Maarten Schmidt undersøkte en av radiokildene i et teleskop, oppdaget han at fenomenet ikke skyldtes en stjerne, men et fjernt og ukjent objekt som sendte ut kortbølgestråling og synlig lys fra energirike hydrogengasser.

Grunnen til at astronomene hadde observert radiobølger i stedet for synlig lys, var at lysbølgene hadde reist gjennom rommet i 2,4 milliarder år og hadde blitt strukket ut til lange radiobølger på grunn av universets utvidelse.

Kvasarer blir skrudd på når supertunge svarte hull ubønnhørlig suger til seg støv og gass. Før gassene forsvinner ned i intetheten, antennes de og sender ut et siste desperat dødsskrik.

© Ken Ikeda Madsen

Gigantisk Svart hull suger til seg gass

I hjertet av en stor galakse med heftig stjernedannelse begynner et supertungt svart hull å tiltrekke seg store mengder gass. Gassen virvler rundt hullet med nær lysets hastighet.

© Ken Ikeda Madsen

Glovarme partikler tenner eksplosjon av lys

Partiklene varmes opp til flere millioner grader og oppnår så høy energi at opp mot 32 prosent av massen gjøres om til stråling, noe som skaper en voldsom eksplosjon av lys.

© Ken Ikeda Madsen

Jet sender hydrogen ut i det tomme rom

Samtidig skyter to jetstrømmer av ladde partikler ut i det intergalaktiske rommet. Det er en viktig årsak til at 40 prosent av den synlige massen er hydrogengass mellom galaksene.

© Ken Ikeda Madsen

Orkan av gass forhindrer stjernedannelse

Lyseksplosjonen sprer seg i alle retninger, og lystrykket skyver en orkan av gass vekk fra det svarte hullet og ut gjennom galaksen. Underveis sprer orkanen andre klumper av gass og motvirker på den måten at klumpene danner stjerner. Bremsen på stjernedannelsen forklarer hvorfor universet i dag inneholder relativt få kjempegalakser.

Til tross for at selve lyskilden bare var på størrelse med solsystemet, overstrålte den lyset fra 100 galakser.

Ifølge Schmidt kunne det bare bety en ting: Lyset måtte stamme fra glovarme hydrogengasser som virvlet rundt et supertungt svart hull. Senere har astronomene observert over en million kvasarer. De kosmiske fyrtårnene blir tent i store galakser med massevis av gass og heftig stjernedannelse.

Lystrykk skaper gassorkanen

Eksplosjonen av lys i kvasarens hjerte skaper et ekstremt lystrykk som skyver hydrogengasser i alle retninger.

Umiddelbart virker det underlig at lyset fra en kvasar skaper et så voldsomt trykk at det kan skyve gassmengder som svarer til flere hundre ganger solens masse hele veien ut gjennom kvasarens vertsgalakse.

100 millioner år kan en kvasar lyse før det svarte hullet har brukt opp drivstoffet.

Men når lyset fra en tilstrekkelig sterk lyskilde bombarderer atomer, trykker lyspartiklene på omgivelsene sine. Det skjer for eksempel dypt inne i solen, der lystrykket fra fusjonsprosessene i kjernen motvirker at tyngdekraften trekker stjernen sammen og får den til å kollapse.

Kvasaren lyser kraftigere enn flere hundre milliarder soler til sammen, og derfor utløser det ekstreme lystrykket en galaktisk orkan som sender hydrogengasser på flukt i alle retninger ut av galaksen.

Hubble måler hastigheten

Ved orkanens front varmes de flyktende gassene opp til over én milliard grader celsius, noe som får de glovarme atomene til å sende ut store mengder energirik røntgenstråling som senere følges av synlig lys og infrarød varmestråling. Hubble har observert ti kvasarer som befinner seg fire til ni milliarder lysår fra jorden.

På reisen gjennom verdensrommet blir lysbølgene strukket ut fordi universet utvider seg. Med andre ord har de ti kvasarenes opprinnelige røntgenstrålingen blitt strukket til lengre bølgelengder og har derfor endret seg til ultrafiolett stråling før de når fram til oss.

Ultrafiolett lys blir normalt blokkert av jordens atmosfære, men siden Hubble befinner seg utenfor atmosfæren, har den fritt utsyn til å observere de galaktiske orkanene.

© Ken Ikeda Madsen & Shutterstock

Hubble oppdager gigantisk gassorkan

Lyset fra kvasaren er så sterkt at lystrykket blåser en orkan av gass ut gjennom galaksen. Romteleskopet Hubble har målt ti kvasarer og avslørt at gassene farer av sted med opptil 21 000 kilometer i sekundet.

Spektrometret Cosmic Origins Spectrograph bestemte strålingens bølgelengder presist, noe som gjorde det mulig å måle hastighetene til de flyktende hydrogengasser for første gang.

Spektrometret er så følsomt at det kan registrere små forskjeller i bølgelengdene fra gasser som beveger seg mot eller vekk fra romteleskopet.

Bølgelengden forlenges litt når en gassky beveger seg vekk fra Hubble, og den blir litt kortere når gassen blåser mot teleskopet.

Ved å bestemme forskyvningene av bølgelengdene i de galaktiske orkanene har Hubble registrert topphastigheter på mellom 4900 og 21 050 kilometer i sekundet. Raskest var gassorkanen fra kvasaren SDSS J1042+1646.4, som befinner seg i stjernebildet Løven.

8 mrd ganger solens masse hadde det svarte hullet som avfyrte kvasaren

Resultatene fra Hubble var så vidt blitt offentliggjort da Gemini North-teleskopet på Hawaii målte en galaktisk orkan med en svimlende fart på hele 39 000 kilometer i sekundet – som svarer til 13 prosent av lysets hastighet.

Orkanen blåser fra kvasaren SDSS J135246.37+423923.5, der et supertungt svart hull med 8,6 milliarder solmasser driver den ville kosmiske eksplosjonen. Til sammenligning rommer det supertunge svarte hullet i Melkeveien bare 4,1 millioner solmasser.

Kvasar ble skrudd på uhørt tidlig

Inntil for et par år siden mente forskerne at de supertunge svarte hullene i galaksenes hjerter først ble store nok til å tenne kvasarer tidligst en milliard år etter big bang. Men i 2018 fant astronomene kvasaren ULAS J1342+0928, som ble antent av et supertungt svart hull på 800 millioner solmasser bare 690 millioner år etter at universet ble til.

Oppdagelsen av kvasaren i det tidlige universet har gitt astronomene grått hår på hodet. Den mest utbredte modellen for hvordan de første supertunge svarte hullene ble til, kan ikke forklare hvordan et så enormt hull kunne oppstå i det tidlige universet.

Ifølge den klassiske teorien eksploderte universets første generasjon av kjempestjerner som supernovaer og etterlot svarte hull med opptil 100 solmasser.

De støtte deretter sammen og ble såkorn for de første supertunge svarte hullene i galaksene.

Med så små såkorn kan monsterhull som J1342+0928 ifølge teorien først oppstå tidligst en milliard år etter big bang. Svarte hull vokser rett og slett ikke raskt nok, selv om de har kontinuerlig adgang til all den gassen de kan sluke.

Teleskopet SPT-1 på Antarktis er del av det såkalte Event Horizon Telescope – et globalt nettverk av radioteleskoper som overvåker sorte hull.