James Webb teleskop melkeveien

James Webb-romteleskopet: Se de nyeste bildene fra universet her

NASA & Shutterstock
Skabelsens søjler
© NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI).

Verdens største romteleskop fanger inn Skaperverkets søyler

Et av de mest ikoniske rombilder vi har, stammer fra teleskopet Hubble, som i 1995 fanget inn det som senere ble døpt Skaperverkets søyler:

Fenomenale søyler av interstellar gass og støv som befinner omkring 6500 lysår fra jorden i en del av det stjernefødende området Ørnetåken (Messier 16).

Og nå har våre kraftigste øyne i verdensrommet, James Webb-teleskopet, fanget inn en ny, fantastisk versjon av det ikoniske området som Nasa nylig har offentliggjort …

• Hovedspeilet på James Webb-teleskopet fanger opp infrarødt lys, som lettere trenger gjennom de tette søylene av hydrogen, støv og nitrogen og dermed også avslører de unge stjernene bak støvet.
  • Til sammenligning bruker Hubble-teleskopet ultrafiolett og synlig lys, som gir et mer ugjennomsiktig bilde av søylene. Se en sammenligning med bildet fra Hubble-teleskopet her.

Se det nye bildet i full størrelse ved å klikke på denne lenken.

© NASA, ESA, CSA, STScI / Image processing: Joseph DePasquale (STScI)

Webb viser oss Neptuns strålende ringer

Onsdag 21. september 2022

For første gang på flere tiår har vi fått et virkelig tydelig bilde av iskjempen Neptun.

James Webb-teleskopet har klart å fange Neptuns ringer slik at de er helt skarpe, og samtidig avslører bildene nye detaljer om planetens mystiske stormer.

Nasa selv kaller bildet for det «klareste bildet av planetens ringer på over 30 år».

Nyt billede af Oriontågen

Et lite utsnitt av Oriontåken fanget av James Webb-teleskopets infrarøde kameraer. Over 700 stjerner befinner seg i tåken, og flere kommer til.

© NASA, ESA, CSA, Data reduction and analysis : PDRs4All ERS Team; graphical processing S. Fuenmayor

Bilder av Oriontåken avslører nyfødte stjerner

Mandag 12. september 2022

Med det skarpeste bildet av Oriontåken noen gang har James Webb-romteleskopet gjort det mulig å se inn i det innerste av stjernetåken.

bildet ser vi blant annet en tykk, brun bjelke av gass og støv. I midten av bjelken ser vi stjernen θ2 Orionis A tydelig. Bildet gir forskere enda bedre mulighet for å undersøke helt unge stjerner nærmere.

© NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Tarantelltåken kan lære oss om stjerners livssyklus

Tirsdag 6. september 2022

Helt unge stjerner titter fram fra tåken, og i bakgrunnen kan vi ane fjerne galakser. Det er disse scenene som utspiller seg på det nyeste bildet av Tarantelltåken fra James Webb-romteleskopet.

«Tarantelltåken» er for astronomer et velkjent område der det finnes mange nye og unge stjerner som fortsatt er under utvikling.

De nye bildene og informasjonen fra romteleskopet begeistrer forskerne som nå får mulighet for å få en dypere innsikt i stjerners liv, skriver Nasa.

Illustration af exoplanet WASP-39 b

Illustrasjon av eksoplaneten WASP-39 b som forskere mener den kan se ut.