Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tusenvis av galakser titter fram om natten

STJERNEGUIDE: Ved første øyekast ser det bare ut som en gruppe stjerner, men i virkeligheten er det en samling av nesten 2000 galakser. I februar er Virgohopen, en av de nærmeste galaksehopene, synlig på nattehimmelen. Det til tross for at den befinner seg mer enn 65 millioner lysår fra jorda.

OM VIRGOHOPEN

Mot slutten av februar står stjernebildet Jomfruen høyt på himmelen, og det gir deg muligheter for å oppleve en endeløs rekke av galakser.

I dette stjernebildet finner du Virgohopen: en galaksehop med opp mot 2000 galakser.

Galaksene er ikke synlige med det blotte øye, men under de rette forholdene kan du se dem med en vanlig kikkert og enda bedre med et lite teleskop.

Ved første øyekast ligner galaksene svakt lysende stjerner, men hvis du ser etter i et teleskop, kan du se at de både er runde, elliptiske og irregulære.

Det lyset du ser, er det samlede lyset fra milliarder av stjerner.

Både Melkeveien og Virgohopen (rød flekk) ligger i superhopen Laniakea.

© MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Det svake lyset skyldes at du ser på det samlede lyset fra milliarder av fjerne stjerner i andre galakser i stedet for de lyssterke i Melkeveien du normalt ser.

Du finner en rekke av de mest lyssterke galaksene i Virgohopen, som Messier 86 og 87, litt over den høyre delen av Jomfruen – mellom stjernebildets to «armer», som utgjør den mytologiske jomfruens hode og hånd.

De lyser såpass svakt fordi du ser på fjerne stjerner i andre galakser i stedet for de lyssterke stjernene i Melkeveien.

Bak fenomenet: Superhop har tusenvis av galakser

Melkeveien er en del av galaksehopen Den lokale gruppen, som hører under den samme superhopen som Virgohopen og Fornaxhopen.