Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Se fjern galakse med det blotte øye

STJERNEGUIDE: I oktober kan du se Triangelgalaksen på himmelen. Den fjerne galaksen befinner seg 2,7 millioner lysår fra jorda og består av over 40 millioner lysende stjerner.

Robert Gendler/Subaru Telescope

Om galaksen

I oktober har du utsyn til den tredje største galaksen i vår lokale gruppe.

Triangelgalaksen, som har fått navnet fordi den ligger i stjernebildet Triangelen, er den fjerneste av de tre galaksene som noen ganger synlige fra nordlige breddegrader uten bruk av teleskop.

Galaksen, som befinner seg om lag 2,7 millioner lysår fra jorda, består av om lag 40 milliarder stjerner og er 60 000 lysår i diameter.

Til sammenligning er det omkring 250 milliarder stjerner i Melkeveien, som er 100 000 lysår i diameter. I samme område finnes det enorme gasskyer av hydrogen, der det dannes store stjerner som lever veldig kort og har en overflatetemperatur på 40 000 grader.

Stjernedannelse foregår først og fremst i spiralarmene, og Triangelgalaksen danner mange flere nye stjerner enn det største medlemmet i den lokale gruppen, Andromeda.

Tre galakser dominerer nabolaget

Den lokale gruppen inneholder mer enn 50 galakser, men er dominert av tre giganter.