Se fjern galakse med det blotte øye

STJERNEGUIDE: 2,7 millioner lysår – så stor er avstanden til Trekantgalaksen, som du kan se i desember. Særlig i begynnelsen av måneden har du gode muligheter for å oppleve den enorme stjernehopen.

Robert Gendler/Subaru Telescope

Om galaksen

I desember har du utsyn til den tredje største galaksen i vår lokale gruppe.

Triangelgalaksen, som har fått navnet fordi den ligger i stjernebildet Triangelen, er den fjerneste av de tre galaksene som noen ganger synlige fra nordlige breddegrader uten bruk av teleskop.

Galaksen, som befinner seg om lag 2,7 millioner lysår fra jorda, består av om lag 40 milliarder stjerner og er 60 000 lysår i diameter.

Til sammenligning er det omkring 250 milliarder stjerner i Melkeveien, som er 100 000 lysår i diameter. I samme område finnes det enorme gasskyer av hydrogen, der det dannes store stjerner som lever veldig kort og har en overflatetemperatur på 40 000 grader.

Stjernedannelse foregår først og fremst i spiralarmene, og Triangelgalaksen danner mange flere nye stjerner enn det største medlemmet i den lokale gruppen, Andromeda.

Tre galakser dominerer nabolaget

Den lokale gruppen inneholder mer enn 50 galakser, men er dominert av tre giganter.

• Mælkevejen

Melkeveien inneholder omkring 250 milliarder stjerner og er 100 000 lysår i diameter. Det gjør den til den nest største galaksen i gruppen.

• Trekantsgalaksen

Triangelgalaksen er den tredje største i gruppen og ligger omkring 2,7 millioner lysår unna. Under optimale forhold er den så vidt synlig.

• Andromedagalaksen

Andromedagalaksen inneholder en billion stjerner og er den største i gruppen. Den ligger om lag 2,5 millioner lysår unna.

Triangelgalaksen er forbundet til Andromeda med tynne strukturer av hydrogengass og stjerner, antagelig fordi de to galaksene beveget seg forbi hverandre for 2–8 milliarder år siden.

De to går fortsatt i bane rundt hverandre og vil sannsynligvis nærme seg hverandre igjen. Astronomer forventer faktisk at de tre store galaksene i den lokale gruppen vil samles til én galakse, kanskje om fire milliarder år.

Det er høy sannsynlighet for at Andromeda og Melkeveien vil fusjonere, mens Triangelgalaksen først vil gå i bane rundt den nye storgalaksen, før den til slutt fusjonerer med den eller kastes ut av den lokale gruppen.

STJERNEGUIDE

SLIK GJØR DU

Ta kompass og kikkert med ut i hagen og finn en gigantisk galakse.

• HVOR OG NÅR?

Trekantgalaksen kan ses med det blotte øye, men det krever mørke observasjonsforhold. I begynnelsen av desember, når månen lyser svakt, ser vi den mot sørvest ved 22-tiden, ca. 60 grader over horisonten.

• SYNLIGHET?

Er observasjonsforholdene for dårlig, kan du bruke et teleskop. Alle teleskoper – også de små – kan vise Trekantgalaksen.

• FOTOMULIGHET?

Vil du fotografere galaksen, kan du øke billedkvaliteten og detaljrikdommen ved å ta en serie bilder med samme eksponering gjennom teleskopet og senere kombinere bildene.