Melkeveien

Melkeveien – Vår galakse

Med 100 milliarder stjerner og kanskje et enda større antall planeter er Melkeveien en tungvekter. Du kan lære mer om galaksen som jorden befinner seg i på denne siden.

6. juni 2016 av Babak Arvanaghi & Marie Lyng Wium

Hva er Melkeveien?

Melkeveien er den galaksen solsystemet vårt, og dermed jorden, befinner seg i. Melkeveien inneholder 200–600 milliarder stjerner, og alle de stjernene vi kan se fra jorden, hører til i Melkeveien.

Navnet kommer fra det lysende melkehvite båndet av stjerner som kan man se over himmelen på stjerneklare netter.

Melkeveien er en vanlig spiralgalakse, og jorden befinner seg om lag 25.000 lysår fra Melkeveiens sentrum.

I midten av Melkeveien ligger det sorte hullet Sagittarius A*. Sett fra jorden befinner det sorte hullet seg i stjernebildet Skytten, eller Sagittarius. Det sorte hullet veier om lag en million ganger så mye som solen.

Melkeveien er minst 13,2 milliarder år gammel – den eldste stjernen som er observert i Melkeveien, har denne alderen.

Melkeveien planeter

Melkeveien er nesten like gammel som universet, som er 13,8 milliarder år.

Hva veier Melkeveien?

Forskere har regnet seg frem til hva vekten av galaksen vår er, og det er kanskje ikke særlig overraskende at den er tung. Veldig tung.

Selv om en slik utregning kan virke litt merkelig, er det seriøs vitenskap, og tallet blir brukt. Det blir også stadig mer presist.

Astrofysikerne bruker blant annet dette tallet til å finne ut hvor mye mørk materie det er i galaksen.

Melkeveien er tung – veldig tung

Det nyeste anslaget er det forskere fra McMaster universitetet i Canada, med Gwendolyn Eadie i spissen, som har kommet fram til. Det er basert på en ny modell, som er mer presis enn det som har vært i bruk tidligere.

Interessert i jakten på liv i rommet? Få en smaksprøve fra den helt nye boken utgitt av Illustrert Vitenskap - KLIKK HER!

Ifølge modellen har Melkeveien en masse som svarer til 700 milliarder ganger massen til solen. Eller 231.000.000.000.000.000 ganger jordens masse.

Altså veier galaksen 1.379.532.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 kilo. Det kan skrives litt enklere som 1,38 septillion kilo eller 1.379532’10^42 kilo.

Og selv om det virker utrolig tungt, er ikke Melkeveien en av de største galaksene i Universet. Andromedagalaksen veier for eksempel dobbelt så mye.

Ved å sammenligne vekten av den synlige materien med den totale mengden materie, har astrofysikerne også kommet fram til hvor stor del av galaksen som består av den mystiske mørke materien.

– Våre beregninger tyder på at mørk materie utgjør omkring 88 prosent av Melkeveiens masse, sier Gwendolyn Eadie til The Guardian.

Forskningen er publisert i The Astrophysical Journal.

Melkeveien og nabogalaksen Andromeda

Melkeveiens nabogalakse, Andromeda, kalles også Messier 31 eller M31

Melkeveiens nabogalakse

Melkeveiens nærmeste nabogalakse er Messier 31 – bedre kjent som Andromeda. Den har en avstand til Melkeveien på 2,3 millioner lysår og er det fjerneste himmellegemet som kan man se fra jorden med det blotte øyet.

Andromedagalaksen er, akkurat som Melkeveien, en spiralgalakse, og den inneholder nesten en billion stjerner.

Astronomer har påvist at Melkeveisystemet og Andromedagalaksen nærmer seg hverandre med om lag 100 km per sek., og de er sikre på at Andromedagalaksen og Melkeveien en dag vil kollidere.

Det intergalaktiske sammenstøtet vil imidlertid først skje om fire milliarder år, og det vil ikke være stjernene i galaksene, men derimot gasskyene, som støter sammen.

Dette vil sette i gang en enorm stjerneproduksjon i Universets nye supergalakse, Milkomeda.

Sammenstøtet vil ikke få betydning for livet på jorden, siden planeten vår for lengst vil ha blitt ubeboelig.