Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Melkeveiens tvilling troner høyt på himmelen

STJERNEGUIDE: Melkeveien er ikke en enestående galakse, for de såkalte spiralgalaksene er det mange av i universet. Dessverre er det ikke så mange man kan se uten store teleskoper, men akkurat nå har du mulighet for å se Melkeveiens tvilling, som vil være like stor som månen på himmelen.

NASA/ESA/Hubble Heritage

Om Messier 81

Galaksen Messier 81 ligner til forveksling vår egen galakse, Melkeveien.

Akkurat som Melkeveien er Messier 81 en spiralgalakse med flere hundre milliarder stjerner og en diameter på omkring 100 000 lysår, og likheten stopper ikke der.

Akkurat som i Melkeveien slippes det ut store mengder infrarød stråling i Messier 81s såkalte spiralarmer. Strålingen stammer fra unge stjerner som varmer opp romstøv i galaksens ytterkant.

Sammenstøt danner spiralarmer

Gigantiske roterende skyer av stjerner, støv og gass kolliderer med hverandre og danner spiralformede galakser.

Messier 81 er den største galaksen i den såkalte M81-galaksegruppen, som i alt inneholder 34 galakser. Den store galaksen er tydeligere sett fra jorda enn noen annen galakse utenfor vår egen lokale galaksegruppe.

Messier 81 befinner seg 11,6 millioner lysår fra jorda i stjernebildet Ursa Major, også kalt Store Bjørn.

Galaksen tar nesten like mye plass på nattehimmelen som det månen tar, men på grunn av avstanden er lyset så svakt at du må bruke en kikkert.

Da vil Messier 81 vise seg som en slags lyskule. Ønsker du å se detaljene i galaksen, må du bruke et teleskop, som blant annet vil avsløre Messier 81s lysende kjerne.

Spiralarmene til Messier 81 er tydelige gjennom et teleskop, men du kan også se galaksen med en vanlig kikkert. Du finner den tett på senit – det vil si rett over deg – og litt vest for stjernebildet Karlsvognen.