Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Melkeveiens liv er forlenget med 600 millioner år

Galaksen vår avslutter sitt selvstendige liv når den støter sammen med sin store nabo, Andromedagalaksen – men det skjer mye senere enn astronomene trodde.

Melkeveien og Andromedagalaksen nærmer seg hverandre, og en gang i framtiden vil de smelte sammen til en enorm galakse som blir kalt for Milkomeda.

Det har astronomene visst i flere år, men nye observasjoner viser at det skjer mye senere enn de så langt har regnet med.

Hittil har de trodd at sammensmeltingen vil skje senest om 3,9 milliarder år, men de nye beregningene viser at det først skjer 600 millioner år senere – altså om 4,5 milliarder år.

Forskere har kartlagt en milliard stjerner

Forskere fra Space Telescope Science Institute i USA har kommet fram til det nye resultatet ved å undersøke målinger foretatt av satellitten Gaia, som har kartlagt de presise posisjonene og bevegelsene til en milliard stjerner i Melkeveien.

Samtidig har Gaia også foretatt målinger av stjerner i nabogalaksene våre, blant annet Andromeda og Triangelgalaksen.

Ved hjelp av disse målingene har forskerne kunnet se selve galaksenes bevegelser og ut fra dem laget en ny modell for kursen de holder.

Om 4,5 milliarder år vil Melkeveien kollidere med Andromedagalaksen, viser ny forskning.