Forskere sporer mystisk romsignal til fjern dverggalakse

I årevis har radiosignaler fra verdensrommet forvirret forskere, men nå har de sporet opphavet til en liten galakse mer enn 3 milliarder lysår unna.

12. januar 2017 av Karine Kirkebæk

I om lag et tiår har vi mottatt en serie av radiosignaler på noen få millisekunder.

Forskerne har vært usikre på opprinnelsen til signalene – som kalles «fast radio burst» – og alt fra aliens til sammensmeltende stjerner har vært bruk som forklaring.

Men nå har en stor forskergruppe lokalisert opprinnelsen av de mystiske signalene. Rapporten er utgitt i Nature.

Galakse ligger i Kusken

Forskerne har sporet signalet til en dverggalakse som ligger i stjernebildet Kusken.

> > Les mer om de mystiske radiosignalene

Dverggalaksen som sender ut radiosignalene, har en masse på bare en prosent av Melkeveien.

Kommer fra hissig stjerne

– Disse radiosignalene må ha en enorm mengde energi siden de kan måles på 3 milliarder lysårs avstand, sier Shami Chatterjee fra Cornell University i USA i en pressemelding.

Forskerne tror det er en såkalt magnetar som står bak energiutbruddene. Det er en nyfødt nøytronstjerne med et voldsomt magnetfelt. Nøytronstjerner har en radius på 10-20 km, men en masse på det dobbelte av sola. De oppstår etter en supernovaeksplosjon – når en stjerne har brukt opp sin energi og dør.

18 mystiske signaler

De første signalene ble oppdaget i 2007, og siden den gang har kjempeteleskoper verden rundt fanget i alt 18 mystiske radiosignaler.

Og nå kan forskerne gjennomføre astrofysiske analyser av utbruddene – i stedet for å bare gjette på opprinnelsen.