Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Forstå mørk materie på 6 minutter

Mørk materie er universets store gåte. Etter 100 års leting har forskerne fortsatt ikke sett stoffet – til tross for at de kan måle at det finnes. Vi tar deg med bak universets skjulte fenomen.

Universet består ikke bare av stjerner, planeter og galakser. Det inneholder også en mystisk medspiller, nemlig mørk materie.

Mystikken består i at vi vet at mørk materie finnes – det kan vi måle – men vi vet fortsatt ikke hva det består av, siden ingen har sett det.

Forskningsverdenen har lett iherdig etter svaret i nesten 100 år – men foreløpig uten resultat.

© M. Montes (University of New South Wales, Sydney, Australia)/ESA/NASA

Mørk materie i tall

Astronomene er i full gang med å undersøke den mørke materien, helt ned til masser på ett nanogram.

• 27 prosent

av universets masse består antagelig av mørk materie, som blant annet holder galaksene sammen.

• 10^-21 kg

anslås 1 m3 mørk materie å veie. All mørk materie i solsystemet veier omkring ett nanogram.

• 1 sekund

etter big bang – så raskt ble mørk materie ble dannet ifølge en ny teori.

• 85 prosent

av galaksehopene består av mørk materie. Galakser utgjør bare fire prosent, mens varm gass står for de resterende elleve prosentene.

• 100 ganger

mer mørk materie finnes det i små dverggalakser sammenlignet med galakser av vanlig størrelse.

• 1 milliard tonn

er massen på svart hull som stammer fra universets barndom, selv om det ikke er mye større enn et proton.

Utforskningen

I 2012 beviste den gigantiske partikkelakseleratoren Large Hadron Collider (LHC) at elementærpartikkelen higgsboson eksisterer. Før det var den bare en del av var en matematisk teori.

Nå planlegger det europeiske laboratoriet for kjerne- og partikkelfysikk, CERN, å utvikle en ny – og mye større – partikkelakselerator ved navn Future Circular Collider (FCC), som skal bevise at mørk materie eksisterer.

Den nye akseleratoren vil ha en omkrets på 100 kilometer. Til sammenligning er LHC bare 27 kilometer.

Formålet med den enorme FCC er å la protoner dundre inn i hverandre med sju ganger større kraft enn LHC.

En 100 kilometer lang tunnel skal lokke fram mørk materie ved å få to protoner til å kollidere.