Forstå mørk materie på 6 minutter

Mørk materie er universets store gåte. Etter 100 års leting har forskerne fortsatt ikke sett stoffet – til tross for at de kan måle at det finnes. Vi tar deg med bak universets skjulte fenomen.

Universet består ikke bare av stjerner, planeter og galakser. Det inneholder også en mystisk medspiller, nemlig mørk materie.

Mystikken består i at vi vet at mørk materie finnes – det kan vi måle – men vi vet fortsatt ikke hva det består av, siden ingen har sett det.

Forskningsverdenen har lett iherdig etter svaret i nesten 100 år – men foreløpig uten resultat.

© M. Montes (University of New South Wales, Sydney, Australia)/ESA/NASA

Mørk materie i tall

Astronomene er i full gang med å undersøke den mørke materien, helt ned til masser på ett nanogram.

Utforskningen

I 2012 beviste den gigantiske partikkelakseleratoren Large Hadron Collider (LHC) at elementærpartikkelen higgsboson eksisterer. Før det var den bare en del av var en matematisk teori.

Nå planlegger det europeiske laboratoriet for kjerne- og partikkelfysikk, CERN, å utvikle en ny – og mye større – partikkelakselerator ved navn Future Circular Collider (FCC), som skal bevise at mørk materie eksisterer.

Den nye akseleratoren vil ha en omkrets på 100 kilometer. Til sammenligning er LHC bare 27 kilometer.

Formålet med den enorme FCC er å la protoner dundre inn i hverandre med sju ganger større kraft enn LHC.

En 100 kilometer lang tunnel skal lokke fram mørk materie ved å få to protoner til å kollidere.

© A. Pantelia/cern

Den foreløpige teorien sier nemlig at mørk materie består av supertunge partikler.

Det gjør at det bare er mulig å lokke dem fram med utrolig kraftige kollisjoner, så den nye akseleratoren kan forhåpentligvis vil gi oss et glimt av det mystiske fenomenet.

Foreløpig lyder planen at Future Circular Collider skal stå klar i 2035. Prislappen blir 250 milliarder kroner.

Milepæler

I 1933 ble den første teorien om mørk materie født. Siden den gang har teleskoper og partikkeldektorer blant annet avslørt mange hemmeligheter om det fysiske fenomenet.

1933: Galakser føder teorien om mørk materie

Astrofysikeren Fritz Zwicky oppdager at massen til de synlige himmellegemene i galaksehop Coma ikke kan holde dem samlet.