Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Planeter: Tre stjerner og gåtefull
Universet - Exoplaneter

Tre soler kretser rundt gåtefull eksoplanet i et fjernt solsystem

Planeter i andre solsystemer enn vårt eget kan oppføre seg merkelig. En av dem har tre soler og burde slett ikke ha eksistert.

Rundt 1800 – så mange planeter i andre solsystemer har astrofysikerne nå kjennskap til. Planetene, også kjent som eksoplaneter, oppfører seg helt annerledes enn planetene som finnes i vårt eget solsystem.

Eksoplanet har tre soler

Astronomene har for eksempel funnet en kjempestor gassplanet kalt HD 188753 Ab, som kretser rundt en av stjernene i et tre-stjerners solsystem.

Solnedgangen ville sett slik ut hvis du sto på gassplanetens overflate:

HD 188753 Ab kretser nærmere solen sin enn andre planeter

Eksoplaneten vekker oppsikt, blant annet fordi den kretser svært nær en av de tre solene. Faktisk varer et år på HD 188753 Ab bare 3,3 døgn. Lenger ut kretser de to andre stjernene som roterer rundt hverandre.

Se hvordan stjernesystemet er bygd opp her.

Planeter er overraskende robuste

Oppdagelsen av planeter ute i universet som kretser svært nær sin egen stjerne, tyder på at planeter er mer robuste enn fysikerne har trodd til nå. Ifølge klassisk teori om planetdannelse burde kjempeplaneter som HD 188753 Ab slett ikke ha eksistert så nær en stjerne.

For det første burde det ikke vært mulig for planeten å ha oppstått så nær stjernen, for ifølge teoriene burde det ikke vært nok materiale akkurat der til at noe så stort kunne dannes.

Dessuten burde en gassplanet ikke ha kunnet eksistere så nær en stjerne uten å brenne opp.

Bli med på utforskning av universets gåtefulle planeter

Faktisk ligner ingen av de fremmede solsystemene i universet vårt eget solsystem – ofte har de langt færre planeter, og mange av planetene er kjempestore, mye større enn solsystemets største planet, Jupiter.

Selv om det fortsatt er mange uoppklarte spørsmål forbundet med oppdagelsen av eksoplanetene, har forskerne nå et forslag til hvordan de ”underlige” planetene er blitt til.

Lær om de gåtefulle eksoplanetenes fødsel i artikkelen vår: