Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Proxima b

Et forskerteam vil undersøke om det er flere jordlignende planeter i vårt astronomiske nabolag.

© ESO
Universet - Exoplaneter

Nå begynner jakten på nye planeter i vårt eget nabolag

Etter å ha funnet en planet i bane rundt solas nærmeste nabo har et forskerteam fått blod på tann. Nå vil de finkjemme vårt astronomiske nabolag for eksoplaneter.

I august 2016 kunne et forskerteam levere en vaskeekte astronomisk sensasjon: De hadde funnet en jordlignende eksoplanet i bane rundt solas nærmeste nabostjerne, bare 4,2 lysår unna.

Men eventyret sluttet ikke der for teamet fra Queen Mary-universitetet i London.

De har nettopp startet et nytt prosjekt som skal finne flere jordlignende kloder ved de tre stjernene som er nærmest sola.

Tre stjerner finstuderes

I tillegg til å observere stjernen Proxima Centauri, der de fant den jordlignende eksoplaneten Proxima b, finstuderer forskerne også Barnards stjerne og Ross-154, som er henholdsvis 6 og 9,7 lysår unna.

Alle de tre stjernene er såkalt røde dvergstjerner, som er mye mindre og mer lyssvake enn vår egen sol.

Denne type stjerner har de siste årene vært et yndet mål for planetjegere. Det er enklere å observere planeter som går i bane rundt små stjerner. Når planetene går i en tett bane, befinner de seg oftere mellom stjernen og jorda, slik at de er synlige for astronomene.

Ventetiden er lang

Prosjektet ble startet 21. juni og varer 100 netter. I dette tidsrommet peker forskerteamet ESOs HARPS-teleskop i Chile mot stjernene. Deretter går det møysommelige arbeidet med å analysere dataene i gang.

Arbeidet forventes å ta omkring et år. Men resultatet kan vise seg å være verdt å vente på.

Drømmen er at de finner en rekke jordlignende planeter der det kan være liv – like i nærheten av oss.