Mystiske radiosignaler tyder på skjulte eksoplaneter

Radioteleskoper har aldri kunnet fange opp signaler fra fjerne stjerner. Før nå. For ved hjelp av verdens største radioteleskop har forskere fanget opp signaler fra 19 røde dvergstjerner som skjuler en enda større oppdagelse.

I flere tiår har forskere håpet å finne eksoplaneter ved hjelp av radioteleskoper, men på grunn av mangelfullt utstyr har ikke det vært mulig.

Men ifølge nylig publisert forskning i Nature og The Astrophysical Journal Letters står vi nå overfor et gjennombrudd.

For ved hjelp av verdens største radioteleskop, LOFAR (Low Frequency Array), har forskere i Nederland nå fanget opp signaler fra 19 fjerne røde dvergstjerner.

Den røde dvergstjernen er universets vanligste stjerne, og forskere har tidligere fanget opp signaler fra dem hvis de er magnetisk aktive. Radiosignaler fra denne typen stjerne er altså ikke oppsiktsvekkende i seg selv.

En rød dvergstjerne slik forskerne forestiller seg at den ser ut.