eksoplanet, gliese, atmosfære

Helvetesklode kan gi oss et glimt av en fremmed atmosfære

Den ekstreme Gliese 486b er en perfekt kandidat når astronomene skal observere atmosfæren på en eksoplanet.

RenderArea

26 lysår fra jorden har forskere oppdaget en ekstrem planet som kan være et gjennombrudd i utforskningen av planeter utenfor solsystemet vårt.

Gliese 486 b har en diameter som er 1,3 ganger så stor som jordens. Eksoplaneten er 2,8 ganger så tung som vår klode, og den suser rundt stjernen sin på bare 1,47 dager.

Overflaten av planeten holder 430 grader celsius og er dermed varm selv i astronomisk sammenheng – men ikke for varm til å ha en atmosfære. Og det er avgjørende, for nettopp den atmosfæren regner forskere med at de snart kan observere direkte.

Eksoplanetenes Rosettastein

En av forskerne som står bak oppdagelsen, Trifon Trifonov, kaller planeten en «eksoplanetenes Rosettastein».

På 1800-tallet gjorde Rosettasteinen det mulig for arkeologer å avkode egyptiske hieroglyfer, og forskerne håper Gliese 486 b på samme måte kan være nøkkelen til å forstå hvordan planeter i andre solsystem holder på atmosfæren sin.

Senere i år forventes det at Hubble-teleskopets avløser, James Webb-teleskopet, vil bli sendt opp. Det kan gjøre det mulig å observere atmosfæren på planeter som Gliese 486 b direkte.

Slingring og skygge avslørte planeten

Forskerne oppdaget planeten ved at den får stjernen sin til å slingre litt. For å bekrefte funnet brukte de den såkalte transittmetoden, som utnytter at Gliese 486 b skygger litt for lyset når den befinner seg mellom stjernen sin og oss.