Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Astronomer finner kopi av jorden og solen

Det beste stedet å lete etter liv ligger 3000 lysår unna. Her har forskere funnet den perfekte kombinasjonen av planet og stjerne.

For første gang har astronomene funnet en jordlignende planet som går i bane rundt en sollignende stjerne.

Det fremmede solsystemet ligger over 3000 lysår unna fra oss, og i 2014 ble to store planeter oppdaget ikke langt fra stjernen. Nå har en forskergruppe fra Max Planck-instituttet i Tyskland studert de to planetenes baner nærmere og funnet ut at de blir påvirket av to andre kloder som ligger lenger ute.

Den ene, som har fått navnet KOI-467.04, er en steinplanet akkurat som jorden, men nesten dobbelt så stor. Den ligger i perfekt avstand til stjernen til at det kan eksistere flytende vann på overflaten.

Stjerne og planet er optimal kombinasjon

Planeten KOI-467.04 ligger i den beboelige sonen (grønn), der temperaturen er perfekt, slik at den kan romme flytende vann.