Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Astronomer er vitner til en eksoplanet som blir født

Oppdagelsen av en planetfødsel 520 lysår unna viser hvordan vårt eget solsystem ble til.

NASA/JPL-Caltech

For første gang er astronomer øyenvitner til en planetfødsel. Forskere fra PSL University i Frankrike har med teleskopet VLT tatt bilder av fødselen ved stjernen AB Aurigae, som ligger om lag 520 lysår fra jorden.

Omkring stjernen ses en skive av støv og gass med form som en spiral. Ifølge forskerne er det et tegn på at det er babyplaneter som pløyer gjennom støvet – akkurat som når en båt skaper bølger på overflaten av en sjø.

Et knekk avslører fødselen

Innerst i spiralen har forskerne funnet et lite knekk der støvet er ekstra fortettet, og det er her de mener en ny babyplanet holder på å dannes.

Spiralen av støv omkring stjernen AB Aurigae danner et lite knekk (hvit sirkel) inne mot midten. Her holder en ny planet på å dannes.