Anmeldelse: Netflix-serie vekker aliens til live – men vitenskapen halter

«Astronomene mener at det bare er et spørsmål om tid før vi finner liv på andre planeter.» Slik lyder det i traileren til den nye Netflix-serien Alien Worlds. De har rett. Og de har hentet inn noen av verdens fremste eksperter til å fortelle hva som kan gjemme seg der ute i mørket. Serien inneholder også vitenskapelige feil, men det er småting i det store bildet.

Netflix

Kan liv oppstå og trives på planeter med kraftig tyngdekraft? Hvordan ville to soler påvirke evolusjonen? Og hvordan vil intelligent liv overleve en døende stjerne?

De spørsmålene stiller Netflix i sin nye dokumentarserie «Alien Worlds» som flytter den klassiske naturdokumentaren ut i universet og forestiller seg hvordan livet kunne utvikle seg på fremmede planeter utenfor solsystemet vårt.

Pioner guider oss

Dokumentarserien begynner fint med nobelprisvinner Didier Queloz som fant den første eksoplaneten i 1995.

Forskerne har i dag funnet over 5000 eksoplaneter, og Queloz forklarer hvordan forskerne løpende finner nye ved å studere lys og skygger.

Når en planet passerer forbi stjernen sin, dempes lyset fra stjernen litt, og det kan observeres fra jorden.

Nasas Kepler-romteleskop er ikke lenger i bruk, men i 2009–2018 oppdaget det flere eksoplaneter ved hjelp av såkalt mikrolinseteknologi. Når stjernelyset beveger seg tett på en annen planet på vei til teleskopets sensorer, dempes stjernelyset.

© Oliver Larsen

Serieskaperne har delt fortellingen i fire episoder som behandler forhold på ulike eksoplaneter.

Dessverre er det ikke snakk om ekte eksoplaneter, altså planeter vi har observert fra jorden i dag, men fantasieksempler.

Ifølge forskerne er det milliarder og milliarder av planeter rundt stjernene i universet. I dag har vi «bare» funnet noen tusen. Men nye instrumenter øker hele tiden antallet vi kjenner til – og kunnskapen vår om dem.

TESS oppdager eksoplaneter

I 2018 ble den siste generasjonen av planetjegere sendt opp av Nasa. Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) som skal undersøke 200 000 stjerner for eksoplaneter. Forskerne regner med at romteleskopet vil finne minst 300 jordlignende planeter.

Webb avløser Hubble

I 2021 skal neste verktøy i jakten på kunnskap om fremmede planeter etter planen sendes opp. James Webb Space Telescope skal avløse Hubble og er så kraftig at det kan analysere atmosfæren på fjerne eksoplaneter – og kanskje avsløre om det er liv der.

Serien viser flotte datagenererte bilder fra de fremmede planetene og eksempler på tilsvarende liv på jorden. Til å binde det sammen forklarer forskere jordens fysiske lover, og hvordan livet tilpasser seg dem.

Animasjoner blir kjedelige eksempler fra jorden

Det viser seg imidlertid dessverre raskt at vi i serien kommer til å tilbringe det meste av tiden på jorden og ikke på de spennende fremmede planetene. Faktisk er omkring 80 prosent av tiden brukt på de jordiske eksemplene, mens de animerte landskapene og sekvensene gjenbrukes igjen og igjen.

Netflix-serien Alien Planets introduserer et utall av mulige livsformer og økosystemer.