Eksoplanet har potensial for forhold som er nødvendige for liv

Forskere ved Nasa har funnet karbonholdige molekyler som metan og karbondioksid på eksoplaneten K2-18 b.

Eksoplaneten K2-18 b ble oppdaget i 2015 og er 8,6 ganger så stor som jorden.

© ESA/Wikimedia Commons

Forskere ved den amerikanske romfartsorganisasjonen Nasa har oppdaget at en eksoplanet har potensial for de nødvendige forholdene for liv.

Det melder nyhetsbyrået DPA.

Ved hjelp av James Webb-romteleskopet har forskerne funnet karbonholdige molekyler som metan og karbondioksid på eksoplaneten K2-18 b.

En eksoplanet er en planet som går i bane rundt en annen stjerne enn solen.

Ifølge Nasa er funnet ekstra interessant fordi mange astronomer mener at planeter med slike molekyler er «lovende miljøer i jakten på liv».

«Resultatene våre understreker hvor viktig det er å ta hensyn til ulike beboelige miljøer i jakten på liv andre steder», sier hovedforfatter Nikku Madhusudhan, astronom ved universitetet i Cambridge.

Høye nivåer av metan og karbondioksid og lave nivåer av ammoniakk støtter astronomenes hypotese om at det kan finnes et hav under eksoplanetens hydrogenrike atmosfære.

Krever mer forskning

Forskerne tror også at de kan ha oppdaget molekylet dimetylsulfid på eksoplaneten, men ifølge Nasa kreves det mer forskning for å avklare dette definitivt.

På jorden produseres dimetylsulfid utelukkende av liv. Mesteparten av stoffet slippes ut fra planteplankton i havet.

Selv om K2-18 b befinner seg i den beboelige sonen og inneholder karbonholdige molekyler, betyr ikke det nødvendigvis at eksoplaneten er i stand til å ha liv, ifølge Nasa.

Eksoplaneten K2-18 b ble oppdaget i 2015 og er 8,6 ganger så stor som jorden.

Planetens størrelse tyder på at den har et lag av is under høyt trykk, i likhet med Neptun, men er dekket av hav og har en tynnere og mer hydrogenrik atmosfære.

Det er imidlertid mulig at havet på eksoplaneten er for varmt til å inneholde liv.

Et lovende skritt

Forskerne vil nå fortsette granskingen av miljøet på K2-18 b.

«Vårt endelige mål er å finne liv på en beboelig eksoplanet. Dette vil endre vår forståelse av vår plass i universet», sier Madhusudhan.

«Resultatene våre er et lovende skritt på veien mot en dypere forståelse av hysean-verdener i denne jakten.»

I 2021 ble astronomene oppmerksomme på såkalte hysean-planeter som et potensielt hjemsted for liv i verdensrommet.

Før det hadde forskerne konsentrert seg om planeter med jordlignende atmosfære, størrelse, masse og temperatur.

Hysean-planeter kjennetegnes ved at de er varme, dekket av hav, kan være betydelig større enn jorden og har en hydrogenrik atmosfære.