Shutterstock

Det tidlige universet var fullt av stjerner som var 100 000 ganger så store som solen

I dag er universets største stjerner opptil 100 ganger så store som solen. Men da universet nettopp hadde oppstått, var stjernene mye større og levde kortere, viser studie.

I dag veier de største stjernene i universet opptil 100 ganger så mye som solen.

Men rett etter big bang kunne stjernene blir mye større, viser en ny studie.

Den viser imidlertid også at de spesielle omstendighetene som gjorde stjernene opptil 100 000 ganger så store som solen, aldri oppstår igjen.

Slik blir en stjerne født

Rett etter big bang – for omkring 13 milliarder år siden – bestod universet stort sett bare av hydrogen og helium.

I løpet av et par hundre millioner år begynte gassene å samle seg i kuler der mer og mer materie ble presset sammen.

Det er disse molekylære skyene som føder stjerner. Slik er det fortsatt.

Når gassene i skyen blir presset nok sammen, kollapser skyen, og grunnstoffene begynner å smelte sammen.

Fusjonen – prosessen der atomer smelter sammen til et nytt atom – frigjør en enorm mengde energi, og det er så å si det som får stjernene til å brenne.

Så lenge det er stoffer som kan fusjonere, brenner stjernen. Når drivstoffet er brukt opp, dør stjernen og blir – alt etter størrelse – en hvit dverg, et svart hull eller en av de andre formene for utbrente stjerner.

Illustration af stjernes oprindelse

Den nye studien viser at avkjølte klumper av materie i universets barndom beveget seg rundt som kaldfronter. Den første – og enorme – stjernen ble født da en av kaldfrontene traff en sky av gass som bare ventet på noe som ville få den til å kollapse, og grunnstoffene kunne begynne å fusjonere.