ESA/Webb, NASA & CSA, P. Kelly
galaksehob supernova gravitationslinse

Bilde fra Webb-romteleskopet viser samme galakse tre ganger

Ved hjelp av en såkalt gravitasjonslinse har James Webb-teleskopet fått med den samme galaksen tre ganger på ett bilde – som også viser samme supernova i tre stadier.

James Webb-teleskopet sender det ene revolusjonerende bildet etter det andre tilbake til jorden, noe som stadig vekk utfordrer forståelsen vår av verdensrommet.

Romteleskopet, som har blitt til i et samarbeid mellom Nasa, European Space Agency (ESA) og Canadian Space Agency, har tatt bilde der tid og lys er bøyd.

På bildet ser man den samme galaksehopen, og samme supernova, på tre ulike stadier, takket være en såkalt gravitasjonslinse.

Galakser og supernova tre ganger

I en pressemelding skriver ESA at det er galaksehopen R J2129 Webb har avbildet. Den befinner seg i stjernebildet Vannmannen om lag 3,2 milliarder lysår fra jorden.

På bildet dukker galaksehopen opp tre ganger på tre ulike tidspunkt. Samtidig kan man se en supernova, en døende stjerne som eksploderer, i tre faser.

I den tidligste observasjonen av supernovaen, som har fått navnet AT2002riv, er eksplosjonen tydelig.

Ved de to andre observasjonene, som finner sted henholdsvis 320 og 1000 dager senere, har den falmet og nesten forsvunnet.

Supernovaen er en type 1A-supernova, som er ekstremt nyttige for astronomer siden de hjelper med å måle astronomiske avstander på grunn av sin høye lysstyrke.

galaksehob supernova tredelt

På bildet er det zoomet inn på hver av de tre stadiene av supernovaen. Utklippet i midten, ute på høyre side, viser supernovaen under eksplosjonen. Nederst ser vi supernovaen 320 dager senere, og øverst 1000 dager senere. Her har eksplosjonen nesten falmet helt vekk.