Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Big Bang 2014/14
Universet - Big Bang

Forskere ser tilbake til big bang

Big bang: Takket være et iskaldt teleskop kan forskerne følge universets fødsel.

Rett etter at universet ble til i big bang, utvidet alt seg med lysets hastighet – faktisk enda raskere. I de første fragmentariske brøkdelene av et sekund gjennomgikk universet en fase der det ble blåst opp så ufattelig fort at selv lyset hadde hatt problemer med å følge med.

Big bang etterlot avtrykk

Teorien har eksistert i mange år, men nå har man for første gang funnet beviser for den. Den ekstreme utvidelsen satte nemlig et avtrykk som fortsatt er synlig i dag. Avtrykket er lestbart i den kosmiske bakgrunnsstrålingen som strømmer mot oss fra alle kanter av universet.

Årsaken til avtrykket er den ekstreme utvidelsen. Fordi all materie i universet ble akselerert med en kraft man senere aldri har sett, skapte det såkalte gravitasjonsbølger som rullet gjennom det nyfødte universet. Disse fikk det tidlige universet til å skifte form mange ganger, og formendringene polariserte strålingen som svingte i forskjellige retninger. Strålingen eksisterer i dag som kosmisk bakgrunnsstråling, og de forskjellige svingningsretningene er nå observert i et teleskop i Antarktis.

Albert Einstein forutså gravitasjonsbølgene etter big bang

Takket være oppdagelsen kan forskerne nå se helt tilbake til universets aller tidligste sekunder. Samtidig har vi fått det første direkte beviset på at gravitasjonsbølgene eksisterer. De ble teoretisk forutsagt av Albert Einstein i 1916, og nok en gang har det vist seg at gamle Albert hadde rett.

Les mer om universets fødsel i Illustrert Vitenskap nummer 14.

Se det tidlige universet pulsere her (åpner i nytt vindu):