Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Teleskop på sørpolen
Universet - Big Bang

Forskere fanger opp ekkoet fra big bang

Big bang: Astronomer har funnet et avtrykk av universets fødsel for 13,8 mrd. år siden. Avtrykket kan bevise teorien om universets voldsomme utvidelse.

En milepæl i menneskets forståelse av universet er blitt målt av teleskopet BICEP2 på Sydpolen. Teleskopet fanget mandag 17. mars 2014 opp såkalte gravitasjonsbølger – en slags krusninger eller rystelser i materien universet er skapt av, og som oppsto etterbig bang.

Bevis for teori om big bang

Albert Einstein forutsa gravitasjonsbølgene for nesten 100 år siden, men mente at det var umulig å måle dem. Nå står forskerne endelig med det første direkte beviset på den såkalte inflasjonsteorien om universets fødsel – det kortvarige øyeblikket som oppsto i nanosekundene etter big bang da ufattelige krefter utvidet det den gangen ubeboelige universet med rasende fart.

Før man begynner å omskrive lærebøkene, må beviset kontrolleres og godkjennes av en uavhengig forskergruppe. Blir oppdagelsen bekreftet, kan det bety at det universet vi ser, og som strekker seg over cirka 14 milliarder lysår, bare er en ørliten del av noe større – et mye større kosmos eller gigantisk ”multivers” med et omfang og en oppbygning som er ukjent for oss jordboere.