Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Big Bang

Universets kosmiske begynnelse

Big bang er den mest akseptert teorien for hvordan universet ble skapt for nesten 14 milliarder år siden. Teorien gir oss en idé om hvordan det universet vi kjenner i dag, ble dannet og hvordan det har utviklet seg siden. Men hva er big bang, og hvordan oppsto det? Var det noe i universet før big bang eller var det «ingenting»? Big bang er for mange av oss uforståelig – Illustrert Vitenskap hjelper deg med å forstå og lære mer om vår fascinerende kosmiske begynnelse.

Hva er big bang?

Big bang er en teori for hvordan universet ble skapt for nesten 14 milliarder år siden i en ekstremt tettpakket og varm klump av energi og materie. I big bang utvidet klumpen seg ved ufattelig stor kraft og fart, slik at både rom, tid og universet som vi kjenner det i dag, ble dannet. Galaksene, planetene og alle bestanddeler i universet ble skapt ved big bang, og teorien er med på å forklare hvordan universet har utviklet seg siden begynnelsen.

Before big bang

Hva fantes før big bang?

Big bang-teorien forteller ingenting om hva som var før universet ble dannet.

Begrepet rom oppsto først med big bang, og begrepet tid gir ingen mening uten et rom å måle det opp mot.

Det vil si at uten fysiske endringer kan ikke det ene øyeblikket skilles fra det andre.

Så hvis tiden ble skapt med rommet etter big bang, må svaret på hva som var før big bang være «ingenting».