Asteroider brakte livets byggesteiner til jorda

Dna-molekylets ryggrad kan være dannet i verdensrommet. Deretter har asteroider brakt forbindelsene til jorda – og kanskje mange andre kloder.

Grunnstoffet fosfor er helt avgjørende for livet på jorda.

Fosfor inngår membranen til cellene våre, og det er ryggraden i selve oppskriften til alle organismer, DNA. Uten fosfor ville livet som vi kjenner det, vært umulig.

Fosfor kan bare brukes i organismer hvis det inngår i vannløselige forbindelser, som for eksempel fosfat og fosforsyre, men forskere har ikke visst hvor de disse forbindelsene opprinnelig stammer fra.

Fosfor er livets ryggrad

Kroppen inneholder om lag et kilo fosfor, som er avgjørende for cellemembraner og DNA.

• Sort pil: Cellemembranen er bygget opp av fosforforbindelser.
  • Rød pil: Cellens energi skapes i de såkalte mitokondriene i form av molekylet ATP, som inneholder fosfor.
  • Blå pil: Arvematerialet i kromosomer og DNA-strenger blir holdt sammen av fosforforbindelser.

Livets byggesteiner er skapt av gift

Nå har en gruppe kjemikere fra University of Hawaii i USA funnet ut at disse essensielle fosformolekylene kan være skapt langt ute i verdensrommet. De har blitt transportert til jorda med kometer og asteroider.

Asteroider inneholder molekylet fosfan – en fosforforbindelse som er giftig for alle levende organismer.

Hvis fosfan kan gjøres om til for eksempel fosfat og fosforsyre i verdensrommet, er det sannsynlig at asteroider har fraktet stoffene til jorda.