Drømmen om et tog som kommer raskere fram enn fly, er nå ett skritt nærmere virkelighet. Firmaet Hyperloop Transportation Technologies har bygget en passasjerkabin i full skala.
Vognen er 32 meter lang og veier fem tonn. Den skal bevege seg med 1250 km/t gjennom rør med veldig lavt trykk, der luftmotstanden er nesten null.
Toget skal sveve over skinnene ved hjelp av kraftige magneter, og det er også magneter som skaper framdrift, akkurat som for maglevtog. De er allerede i operasjon i Japan og Kina, men har bare nådd hastigheter omkring 600 km/t.
Etter planen skal den nye kabinen testes på en prøvebane som er under bygging og står ferdig innen tre år. Den første driften blir kanskje i det sørvestlige Kina på en enda lengre bane.
Når kabinen en gang kommer i drift, vil den kunne romme 28–40 passasjerer, og HyperloopTT regner med at transportsystemet skal sende kabiner av gårde med et mellomrom på bare 40 sekunders.
Det vil innebære at systemet blir i stand til å transportere 164 000 passasjerer hver dag på en enkelt strekning.
Flere jobber for å vinne tog-kappløpet
HyperloopTT er ikke alene om visjonen. Firmaet Virgin Hyperloop One arbeider for eksempel ved et tilsvarende prosjekt.
Foreløpig har de klart å nå en toppfart på 386 km/t på en testbane i Nevada i USA.
Selv om de nye togene ikke kommer helt opp i 1250 km/t, vil de likevel kunne konkurrere med flytrafikken. Et vanlig passasjerfly beveger seg med om lag 900 km/t, og i tillegg kommer transporttiden til flyplassen.