Verdens største seilskip får flyvinger

De store dieseldrevne lasteskipene blir nå utfordret av en miljøvennlig konkurrent. Svenske skipsbyggere vil sjøsette et 200 meter langt vinddrevet skip i 2024.

De store dieseldrevne lasteskipene blir nå utfordret av en miljøvennlig konkurrent. Svenske skipsbyggere vil sjøsette et 200 meter langt vinddrevet skip i 2024.

oceanbirdwallenius.com

Etter 100 år med kull og diesel som de dominerende drivstoffene i verdens fraktskip vender seilskipet nå tilbake i en ny form. Svenske ingeniører holder på å utvikle verdens største seilskip. Seilene blir formet som fem gigantiske flyvinger.

Under navnet Oceanbird skal skipet sjøsettes allerede i 2024, og oppgaven blir i første omgang å frakte biler over Atlanterhavet. I dag foregår det med om lag 450 skip som til sammen bruker 40 tonn diesel om dagen.

Det 200 meter lange Oceanbird blir verdens største vinddrevne skip når det sjøsettes i 2024.

© oceanbirdwallenius.com

Oceanbird vil bruke tolv dager på å krysse Atlanterhavet. Det er lengre tid enn dieseldrevne skip, men til gjengjeld spares klimaet for 90 prosent av de drivhusgassene et tilsvarende dieselskip slipper ut.

7000 biler vil seilskipet Oceanbird kunne frakte over Atlanterhavet av gangen. Med god vind vil turen ta tolv dager.

Det vinddrevne skipet blir 32.000 tonn tungt, 200 meter langt og 40 meter bredt, og de spesielle seilene konstrueres kan beveges opp og ned som et teleskop.

Seilene senkes under broer

I full høyde når seilene 80 meter opp over dekk og 100 meter over havoverflaten. Når seilene senkes til den laveste posisjonen, er skipets samlede høyde bare 45 meter. Den lave posisjonen er skipets måte å redusere vindtrykket på i hardt vær, og den gjør det samtidig mulig å passere under broer.

Seilene på skipet Oceanbird har form som flyvinger. Som teleskopstenger kan de beveges opp og ned, fra 45 til 100 meter over havoverflaten.

© oceanbirdwallenius.com

Bak prosjektet står firmaet Wallenius Marine, konsulentfirmaet SSPA og KTH Royal Institute of Technology i Stockholm.

Ifølge Wallenius Marine er den største utfordringen å få skrog og seil til å fungere som en aerodynamisk helhet som gir mest mulig fart.

VIDEO: Se skipets seil i funksjon

Seilene skal bygges av stål og komposittmaterialer, og de må kunne bevege seg 360 grader om sin egen akse, slik at de alltid utnytter vinden optimalt. Toppfarten blir 10 knop eller om lag 19 km/t.

Skipet blir utstyrt med en backupmotor som kanskje blir batteridrevet. Den skal bare brukes når skipet manøvrerer i smale farvann og inn og ut av havner.