Det tradisjonelle maskinrommet om bord er skiftet ut med åtte kamre til batterier som lades opp med miljøvennlig vannkraft. Fullt oppladet kan batteriene levere 6,8 MWh, noe som svarer til batterier fra om lag hundre Teslaer. Batteriene gir skipet en toppfart på 15 knop.
Yara Birkeland er utviklet og produsert i et samarbeid mellom gjødselprodusenten Yara og teknologiselskapet Kongsberg. Kongsberg skal integrere og finjustere skipets systemer og sensorer slik at det i framtiden både kan fjernstyres og gå i trafikk uten menneskelig innblanding.
På ruten mellom Porsgrunn og Brevik vil skipet måtte navigere i en smal fjord og gå under to broer. Dessuten må man ta hensyn til kraftig strøm og en myriade av fartøyer som handelsskip, lystbåter og kajakker.
Skipet har gjennomført jomfruturen fra Horten til Oslo, der det etter covid-relaterte forsinkelser har blitt vist fram for offentligheten.
Det forventes å bli satt i drift i 2022. Etter en prøveperiode på to år skal man avgjøre om skipet får lov til å være fullstendig selvstyrt.