Fiskeslim reduserer motstanden
Fisk og tang skiller ut et naturlig lag av slim som gjør overflaten glatt og dermed reduserer friksjonen. Forskerne har brukt det prinsippet til å simulere hvordan skip på tilsvarende vis kan sikres en glatt overfart.
Ved å skape en overflate med innebyggede fordypninger, kan slim spres utover skroget og skape en friksjonreduserende hinne. Tanken er at fordypningene løpende skal fylles med slim slik at hinnen sprer seg ensartet og kontinuerlig ut over skroget.
Tidligere studier har vist at det vil redusere vannmotstanden med opptil 18 prosent.
Hinne må spres jevn
I den nye studien beregner forskerne fra Korea Advanced Institute of Science and Technology hvordan ingeniørene best konstruerer og smører inn et slimskip.
Forskerne har analysert lasteskips gjennomsnittsfart og typiske bygningsmaterialer, og derfra simulert hvordan fordypningene bør utformes for å oppnå den beste effekten.
Studien viser at store, åpne områder på skroget gir en bedring fordeling av slimet, sammenlignet med mindre åpne områder.
Nå håper forskerne at oppdagelsen av det optimale designet for slimfordeling på skip kan innebære at virkelighetens fartøyer på sikt kan bli utrustet med slimfordypninger og på den måten spare energi og drivstoff.
Skipsfarten står for 90 prosent av klodens internasjonale transport og slipper utomtrent like mye CO2 som Tyskland.