Gjennombrudd: Lastebil kjører 128 kilometer helt uten sjåfør

En gang var tanken om selvkjørende lastebiler på motorveiene våre ren science fiction, men nå har en tung lastebil uten sjåfør gjennomført en lengre strekning på offentlige veier i USA.

En gang var tanken om selvkjørende lastebiler på motorveiene våre ren science fiction, men nå har en tung lastebil uten sjåfør gjennomført en lengre strekning på offentlige veier i USA.

TuSimple

En lastebil i den tyngste vektklassen har for første gang tilbakelagt en lengre strekning på offentlige veier – helt uten et menneske i kabinen eller menneskelig innblanding i det hele tatt.

Turen strakte seg over 128 kilometer og langs veiene i delstaten Arizona i USA. Den 40 tonn tunge lastebilen kjørte distansen på såkalt nivå 4-autonomi fra start til slutt.

Det finnes seks nivåer for automatisering av biler

  • Nivå 0: Fører har 100 prosent kontroll over kjøretøyet.
  • Nivå 1: Kjøretøyet har for eksempel adaptiv fartspilot eller automatisk parkering, men sjåføren må være oppmerksom hele tiden.
  • Nivå 2: Kjøretøyet har kontroll over styring og hastighet, men sjåfør må være oppmerksom og klar til å gripe inn.
  • Nivå 3: Bil har kontroll over styring og hastighet. Sjåfør trenger ikke å være fullt oppmerksom, men må være klar til å gripe inn hvis nødvendig.
  • Nivå 4: Kjøretøyet har full kontroll under bestemte betingelser, for eksempel innen et geografisk område eller ved køkjøring. Fører må kunne gripe inn, men kan både sove og se vekk.
  • Nivå 5: Bil trenger verken ratt eller pedaler; sjåfør er overflødig.

Nivåene er definert av Society of Automotive Engineers International og globalt anerkjent av bilindustrien. Kilde: SAE

Lastebil kan se opp mot 1 kilometer

Det er den amerikanske bedriften TuSimple som har utviklet den selvkjørende teknologien som gjorde turen mulig.

Teknologien kombinerer ulike radarteknologier og HD-kameraer. Det gir lastebilen et 360-graders utsyn og evnen til å oppdage hindringer opp mot 1 kilometer lenger framme.

Evnen til å forstå veiforhold så langt framme er avgjørende for lastebiler i de tunge vektklassene siden bremselengden er på omkring 180 meter, dobbelt så langt som for vanlige personbiler.

Turen er kjørt 1800 ganger med sjåfør

Den selvkjørende lastebilturen ble foretatt i tett samarbeid med lokale myndigheter. For sikkerhets skyld kjørte det en politibil 800 meter bak lastebilen, mens en observatør kjørte 8 kilometer foran.

Før lastebilen fikk lov til å kjøre distansen på egen hånd, hadde den kjørt strekningen 1800 ganger med en sjåfør i kabinen som var klar til å gripe inn hvis nødvendig.

Bedriften har offentliggjort den selvkjørende bedriften i en pressemelding med tilhørende videomateriale som dokumenterer hele turen fra start til slutt.

Se videoen under: