Fremtidens metro gjør det lett å pendle
En slutt på overfylte og forsinkede vogner. Et engelsk arkitektfirma vil ha togene ut av undergrunnen og erstatte dem med rullende fortau – det er raskere.

En daglig pendlerreise i undergrunnen kan være en frustrerende opplevelse. Selv om turen ikke er spesielt lang, går det mye tid med til å stoppe og slippe passasjerer av og på. Det er fristende å tro at det vil være raskere å bare gå – og det er det kanskje også.
Noen metrostrekninger er så overfylte og langsomme at et rullende fortau faktisk ville være raskere. Det gjelder for eksempel Londons tungt trafikkerte Circle Line.
Tre spor får trafikken til å flyte
Derfor har det engelske arkitektfirmaet NBBJ utviklet idéen til et rullende fortau som består av tre «spor» med ulik fart:
- Nærmest inn- og utganger går det saktest (4,8 km/t).
- Et litt raskere i midten (9,5 km/t).
- Hurtigsporet er lengst fra perrongen (14,4 km/t).