Framtidens trafikklys gir deg grønn bølge hele veien

Ventetider og forurensning på veiene skal reduseres med lyskryss som med kunstig intelligens dirigerer deg raskt og miljøvennlig framover i grønne bølger.

Ventetider og forurensning på veiene skal reduseres med lyskryss som med kunstig intelligens dirigerer deg raskt og miljøvennlig framover i grønne bølger.

Shutterstock

Bilister som venter på rødt lys, koster hvert år EU-landene én billion kroner.

Og når du sitter i et kryss og venter på grønt lys med motoren på tomgang, forurenser du opp mot 29 ganger mer enn om du kunne kjørt av gårde, viser trafikkstudier.

Derfor er grønne bølger i lyskryss en veldig sunn investering, og nå vil tyske trafikkforskere fra Fraunhofer-instituttet gi oss dette ved hjelp av kunstig intelligens.

Ett intelligent kryss gir 15 prosent forbedring

I et forsøk med et trafikklys i den tyske byen Lemgo har forskerne installert lasersensorer, kameraer og programvare for bildegjenkjenning slik at de kan registrere antallet bilister med ulik kurs og hastighet.

Sanntidsdata og -bilder fra trafikken sendes til et system med kunstig intelligens – et selvlærende nevralt nettverk som sørger for grønt lys der det er størst behov for det.

De tyske trafikkforskerne har allerede økt effektiviteten i trafikken med 15 prosent, selv om de bare har jobbet med ett kryss.

«Vi regner med fem år med ytterligere forskning på prototyper før vi ser ferdigutviklet programvare på markedet. Vi er allerede i gang med et samarbeid i flere andre tyske byer», sier Florian Hufen fra Fraunhofer IOSB-INA til Illustrert Vitenskap.

Kjenner byens puls

Fraunhofer-forskeren forklarer også at trafikklysprosjektets kunstige intelligens kan læres opp til ulike formål.

I det tyske testkrysset holder det nevrale nettverket for eksempel akkurat nå på å lære om byens trafikale døgnrytme slik at det grønne lyset blir styrt i henhold til bilistenes atferd i stedet for via tidsinnstillinger.

«Belønningssystemet i den kunstige intelligensen kan også endres slik at visse trafikanter blir prioritert i stedet for andre», forteller Hufen.

Det betyr for eksempel at en lastebil kan gjenkjennes av et kamera og få grønt lys av den kunstige intelligensen i stedet for et lettere kjøretøy siden lastebilen har tyngre for å bremse og akselerere.

I tillegg til Fraunhofer-instituttet deltar en rekke bedrifter i trafikklysprosjektet, som skal være med på å redusere partikkelutslippene fra den europeiske veitrafikken, som også står for om lag tjue prosent av CO2-utslippene i EU – eller vel fem ganger så mye som flytrafikken før korona.

Lignende prosjekter med intelligente lyskryss finnes også i USA, Asia og Australia, slik at vi i løpet av få år kan kjøre i flere grønne lyskryss.