Verdens største passasjerfly flyr tre timer på matolje

Det oser grønn transport når verdens største passasjerfly kan fly hundre prosent på bærekraftig drivstoff.

Det oser grønn transport når verdens største passasjerfly kan fly hundre prosent på bærekraftig drivstoff.

Wikimedia Commons / Riik@mctr

For første gang har et Airbus 380-fly gjennomført en tre timer lang flyvning med hundre prosent gjenbrukt matolje som hoveddrivstoff.

Verdens største passasjerfly, som har fått det betegnende tilnavnet «superjumbo», har plass til 545 sjeler fordelt på tre klasser og to etasjer, og en testversjon av flyet gjennomførte den grønne flyvningen fra Airbus-selskapets hjemby Toulouse til Nice.

Fire dager senere gjentok Airbus bragden der flyets Rolls-Royce Trent 900-motorer igjen ble fôret med 27 tonn av en bærekraftig blanding av gjenbrukt matolje, landbruksrester og ikke-fossile drivstoff.

I løpet av det siste året har Airbus sendt tre typer testfly i lufta på bærekraftig flydrivstoff. I tillegg til A380-modellen gjelder det A319Neo og A350, som har lettet og landet på lignende drivstoff.

80 prosent mindre CO2

Airbus 380 har en rekkevidde på 15 000 kilometer, og flyselskaper som Air France, Lufthansa og Singapore Airlines bruker det 280 tonn tunge flyet til langdistanseflyvningene sine.

Nå kan det bærekraftige flydrivstoffet være med på å redusere CO2-utslippene fra flytypen med opptil 80 prosent, noe som lover godt for en grønn framtid.

A380-testmodellen MSN 1 letter fra Toulose-Blagnac-flyplassen i Frankrike fredag 25. mars klokken 08.43 lokal tid.

© Airbus S.A.S. / A. Doumenjou / Master Films

I tillegg til miljøbesparelsen kan flyselskapene glede seg over at det grønne drivstoffet er opptil tre prosent mer effektivt. Det går 14 liter matolje per kilometer, så de små marginene teller i lufta.

Den grønne drivstoffblandingen koster imidlertid opp mot fem ganger så mye som konvensjonelt flydrivstoff siden produksjonen fortsatt er forholdsvis ny og foregår i liten skala.

Det betyr derfor dyrere flybilletter de første par årene hvis ikke flybransjen får statlig støtte til den grønne omstillingen, slik vindkraftindustrien har fått tidligere.

Ingen CO2-utslipp i 2050

Flyindustriens hovedorganisasjon IATA har som mål å være CO2-nøytrale senest i 2050.

Det skal hovedsakelig oppnås ved hjelp av nye drivstoffblandinger, som den Airbus nå har testet.

Etterspørselen etter denne typen drivstoff var i 2021 på bare 100 millioner liter av et samlet drivstofforbruk på 200 milliarder liter.

Dermed er bare 0,05 prosent av flydrivstoffet i dag bærekraftig, en andel som imidlertid er ventet å øke i årene som kommer, når flymotorer i økende grad blir bygd for å kunne forbrenne det miljøvennlige blandingsproduktet.