For første gang har et Airbus 380-fly gjennomført en tre timer lang flyvning med hundre prosent gjenbrukt matolje som hoveddrivstoff.
Verdens største passasjerfly, som har fått det betegnende tilnavnet «superjumbo», har plass til 545 sjeler fordelt på tre klasser og to etasjer, og en testversjon av flyet gjennomførte den grønne flyvningen fra Airbus-selskapets hjemby Toulouse til Nice.
Fire dager senere gjentok Airbus bragden der flyets Rolls-Royce Trent 900-motorer igjen ble fôret med 27 tonn av en bærekraftig blanding av gjenbrukt matolje, landbruksrester og ikke-fossile drivstoff.
I løpet av det siste året har Airbus sendt tre typer testfly i lufta på bærekraftig flydrivstoff. I tillegg til A380-modellen gjelder det A319Neo og A350, som har lettet og landet på lignende drivstoff.
80 prosent mindre CO2
Airbus 380 har en rekkevidde på 15 000 kilometer, og flyselskaper som Air France, Lufthansa og Singapore Airlines bruker det 280 tonn tunge flyet til langdistanseflyvningene sine.
Nå kan det bærekraftige flydrivstoffet være med på å redusere CO2-utslippene fra flytypen med opptil 80 prosent, noe som lover godt for en grønn framtid.